عید باستانی نوروز

عید باستانی نوروز در حقیقت: عید حیات مجدد طبیعت، عید شروع مجدد بهار، عید حیات دوباره زندگی و عید تجلی و ظهور قدرت الهی است.

عید باستانی نوروز در حقیقت: عید پالایش، پاکیزگی و نو شدن، عید نشاط و شادابی، عید مهربانی و نوع دوستی، عید دید و بازدید و صله رحم و عید احترام به بزرگترها است.


عید باستانی نوروز، یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین آیین‌های ملی و باستانی ایران زمین است و از دیرباز تا به امروز مهم و مورد توجه ایرانیان بوده و هست.

 

عید باستانی نوروز، پایان فصل سرد زمستان و شروع فصل دل‌انگیز بهار است و ایرانیان با خانه‌تکانی، تزیین منازل، تهیه میوه و شیرینی، پوشیدن لباس نو، بازدید و مهمانی؛ آن را جشن می‌گرفتند و حضور سبز بهار را به همدیگر تبریک می‌گفتند و با نگاه به حیات مجدد طبیعت و با الهام از شروع مجدد بهار؛ نشاط و شادابی را، دوباره به زندگی خود می‌دمیدند.

 

عید باستانی نوروز در حقیقت: عید حیات مجدد طبیعت، عید شروع مجدد بهار، عید حیات دوباره زندگی و عید تجلی و ظهور قدرت الهی است.

 

عید باستانی نوروز در حقیقت: عید پالایش، پاکیزگی و نو شدن، عید نشاط و شادابی، عید مهربانی و نوع دوستی، عید دید و بازدید و صله رحم و عید احترام به بزرگترها است.

 

عید باستانی نوروز و تأمل در رمز و راز آفرینش

عید باستانی نوروز و تحویل سال، زمینه‌ای است برای تأمل در رمز و راز آفرینش و اندیشه در چرخش منظم زمین و آسمان که به قدرت لایزال الهی، بدون خلل در طول هزاران قرون متوالی، به گردش در آمده؛ چگونه و روز و شب و ماه و فصل و سال را بوجود آورده و زندگی شرافتمندانه را برای بشر در این کره خاکی میسّر کرده است تا بشر به قدرت لایزال الهی پی ببرد و همه آنها را آیات و نشانه‌های الهی بر توحید خداوند تبارک و تعالی بداند و بر خداشناسی و توحیدش افزوده شود.

 

خداوند تبارک و تعالی در این زمینه می‌فرماید: إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ؛ همانا آفرينش آسمان‌ها و زمين و گردش شب و روز نشانه‌هايى است براى انديشمندان.

عید باستانی نوروز و تأمل در حیات مجدد طبیعت

عید باستانی نوروز و تحویل سال، زمینه‌ای برای تأمل در پایان فصل سرد زمستان و شروع فصل دل‌انگیز بهار و حیات مجدد طبیعت و رویش مجدد گیاهان و درختان است که به قدرت لایزال الهی، چگونه زمین پس از مردنش زنده می‌شود و طبیعت حیات مجدد پیدا می‌کند تا دلیل روشن برای زنده شدن مردگان در روز قیامت باشد و بشر همه آنها را آیات و نشانه‌های الهی بر وجود معاد و رستاخیز و حساب و کتاب بداند.

 

خداوند تبارک و تعالی در این زمینه می‌فرماید: وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَىٰ بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ كَذَٰلِكَ النُّشُورُ؛ خداوند کسی است که بادها را فرستاد تا ابرهایی را به حرکت درآورند؛ سپس ما این ابرها را به سوی زمین مرده‌ای راندیم و به وسیله آن، زمین را پس از مردنش زنده می‌کنیم؛ رستاخیز نیز همین گونه است.

 

عید باستانی نوروز و سنت صله رحم

عید باستانی نوروز و تحویل سال، زمینه‌ای برای احیای ارزش انسانی صله رحم و دید و بازدید اقوام، دوستان و همسایگان و احترام به بزرگترها است تا حس نوع دوستی و مهربانی به یکدیگر در میان ایرانیان به عنوان یک ارزش انسانی احیا و ماندگار بماند.

 

حضرت علی علیه السلام در مورد وجوب صله رحم می‌فرماید: اِنَّ صِلَةَ الْاَرْحامِ لَمِنْ موجِباتِ الْاِسْلامِ وَ اِنَّ اللّهَ سُبحانَهُ اَمَرَ بِاِكرامِها وَ اِنَّهُ تَعالى  يَصِلُ مَن وَصَلَها وَ يَقطَعُ مَن قَطَعَها وَ يُكرِم مَن اَكرَمَها؛ به راستى كه صله رحم از واجبات اسلام است و خداى سبحان، امر فرموده كه آن را گرامى بدارند و خداوند متعال با هر كس كه صله رحم كند، رابطه برقرار مى‌كند و با هر كس كه قطع رحم كند، قطع رابطه مى‌كند و هر كس كه صله رحم را گرامى بدارد، گرامیىش مى‌دارد.

 

عید باستانی نوروز و سنت پالایش و پاکیزگی

عید باستانی نوروز و تحویل سال، زمینه‌ای برای احیای ارزش انسانی نظافت و پاکیزگی، پالایش و تمیزی، خانه تکانی و نو شدن است تا با ارزش دادن به خانه، نشاط و شادابی محل زندگی حفظ شود و زمینه تعالی خانواده و جوی معنوی آن فراهم گردد.

 

اسلام به نظافت منزل توجه ویژه داشته به حدی که پیامبر گرامی اسلام صلى الله عليه و آله و سلم به برطرف کردن تارهای عنکبوت تأکید کرده و می‌فرماید: «بَيتُ الشَّياطينِ مِن بُيوتِكُم بَيتُ العَنكَبوتِ»؛ خانه‏ هاى عنكبوتى كه در اتاق‏هاى شماست، لانه شياطين است و حضرت امام على عليه السلام نیز می‌فرمایند: «نَظِّفوا بُيوتَكُم مِن حَوكِ العَنكَبوتِ، فَاِنَّ تَركَهُ فِى البَيتِ يورِثُ الفَقرَ»؛ خانه‏هاى خود را از تار عنكبوت پاك كنيد، زيرا باقى گذاشتن آن در خانه، فقر مى‏آورد یا پیامبر گرامی اسلام نگه داری زباله در شب را ناپسند دانسته و می‌فرمایند: «لا تُبَيَّتُوا القُمامَةَ فى بُيوتِكُم وَ اَخرِجوها نَهارا، فَاِنَّها مَقعَدُ الشَّيطانِ»؛ زباله را شب در خانه‏ هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد، زيرا زباله نشيمنگاه شيطان است.

عید باستانی نوروز و اسلام

عید باستانی نوروز، هم بخاطر فلسفه و هدف و هم بخاطر محتوای آن که احیای سنت‌های حسنه است؛ عید بسیار ارزشمند و پسندیده و مورد تأیید اسلام است.

 

حضرت امیر عَلَيْهِ‌الْسَّلام در این رابطه به مالک اشتر می‌فرماید: و لاتَنْقُضْ سُنّةً صالِحَةً عَمِلَ بها صدورُ هذِهِ الاُمَةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِها الاُلْفَة وَ صَلُحَتْ علیها الرعِیَّةُ وَ لاتَحْدُثَنَّ سنّةً تَضُرُّ بشی‏ء مِنْ ماضی تلکَ السُّنَنِ فیکونُ الأجْرُ لِمَنْ سَنَّها وَالوِزْرُ علیکَ بِما نَقَضْتَ مِنها؛ سنت و روش نيكو و پسندیده‌ای را كه بزرگان و پيشگامان امت به آن عمل كرده‌اند و به سبب آن در ميان مردم الفت و پيوند برقرار کرده و امور مردم بر اساس آن اصلاح و استوار شده است؛ برهم مزن و آیین و آدابی را که به سنّت‌های نیک گذشته زیان رسانَد رواج نده، که پاداش از آنِ ایجاد کننده ی سنّت و گناه شکستن آن بر تو خواهد ماند.

 

بر این اساس ائمه اطهار عَلَيْهِمُ‌الْسَّلام عید باستانی نوروز را در گفتار و کردار ارج نهاده و ضمن تأیید؛ از آن به خوبی یاد کرده و برای تحویل سال آدابی ذکر کرده‌اند از آن جمله خواندن دعای تحویل سال است: یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ؛ ای تغییر دهنده دل‌ها و دیده‌ها، ای مدبّر شب و روز، ای گرداننده سال و حالت‌ها؛ حال ما را به نیکوترین حال‌ها بگردان.

 

پس سعی کنیم این سنت باستانی و این مناسبت ملی و این ایام ارزشمند را با همان روش‌های کهن؛ صمیمی، دوست‌داشتنی، لذت‌بخش، شاداب، ارزشی و محتوائی برگزار کنیم، با رفتار پسندیده آن را ارج نهیم، از خوبی‌هایش نگهداری کنیم، برای نسل‌های آینده آن را حفظ کنیم و به یادگار بگذاریم و با پرهیز از اختلافات خانوادگی، کدورت‌های خویشاوندی، چشم و هم‌چشمی‌های خانمان‌سوز، غیبت و تهمت‌های بنیان‌کن، حرکت‌های ناشایست و زننده و اختلاط نامحرم؛ آن را آلوده، خراب و ضایع نکنیم.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

1 Comment

  1. خ قربانی

    خیلی عالی بود آشنای با امام عصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *