راه های نزدیک شدن و تقرب به خداوند تعالی

در علم اخلاق قرب به خدا را مطلوب نهایی انسان و ملاک ارزشمند بودن کار اخلاقی را تأثیر آن در نزدیک کردن صاحبش به خدا دانسته‌اند و در علم فقه، قصد قربت را شرط صحت عبادت معرفی‌ کرده‌اند.

                    هرچند خداازرگ گردن به انسان نزدیکتراست

 

                   خدای تعالی میفرماید:وَ لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ  ﴿ق‏، 16

همانا انسان را آفریدیم و همواره آنچه را که باطنش [نسبت به معاد و دیگر حقایق] به او وسوسه می  کند، می  دانیم، و ما به او از رگ گردن نزدیک تریم.

                    و همه ما ماموریم باانجام اعمال شایسته به خدا خود رانزدیک کنیم

 

                    خدای تعالی درسوره علق میفرماید لا تُطِعْهُ وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ. س علق 19

                 چنان نيست (که آن طغيانگر مى‏پندارد)؛ هرگز او را اطاعت مکن، و سجده نما و (به خدا) تقرّب جوى!

                

                   مراد از قرب به خدا، نزدیکی مکانی و زمانی نیست، بلکه مراد این است که انسان در اثر حرکت اختیاری و انتخابی که دارد با اعمال و کردار نیکو و دوری از هر زشتی و پلیدی به مقامی برسد که مورد عنایت خاص الهی قرار گیرد به طوری که همه درخواست هایش به اجابت برسد، یعنی به آن جایی برسد که

                   «ان دعانی اجبته و ان سالنی اعطیته؛  كافي (ط – الإسلامية)، ج‏2، ص: 353اگرمرا بخواند اجابت می‌کنم او را و اگر از من چیزی بخواهدبه او عطا می‌کنم».                                           . 
               بنده‌ای که به چنین مقامی برسد درراه کمال انسانی  خود قدم برداشته  است و لذا در عرف جامعه هم کسی که مورد توجه شخصیتی باشد می‌گویند او«مقرب فلانی» است،

                       و در قرآن کریم هم بر پیشروان اسلام که از ارزش بیشتری برخوردارند عنوان «مقربین» اطلاق شده است: «والسابقون السابقون اولئک المقربون؛ واقعه10و11پیشی گیرندگان پیشی گرفتگانند آنان مقربانند

 

                  درقرآن سوره نساءآیه172 به  ملائکه هم «مقربین» اطلاق شده،میفرماید

                    هيچ گاه مسيح از اين ابا نداشت كه بنده خدا باشد; و نه فرشتگان مقرّب(از اين ابا دارند). و آنها كه از بندگى او، روى برتابند و تكبّر كنند، بزودى خداوند همه آنها را (در قيامت) نزد خود جمع خواهد كرد.

 

                   در فرهنگ اسلامی تقرّب به معنای طلب نزدیک شدن به خداوند با انجام دادن اعمال و تکالیفی است که خدا بر عهده بندگان قرار داده است. تقرب به خداوند را تقرب معنوی دانسته‌اند که با دوری از رذائل اخلاقی، عدم تکبر و اِنانیت، تسلیم در برابر خداوند و عبودیت حاصل می‌شود

 

             دراین مجموعه مختصر تلاش شده راههایی که درکتاب الله العزیز  ودرکلمات نورانی حضرات معصومین علیهم السلام ،آمده،گردآوری شود.

 

برای مطالعه و دریافت رایگان کتاب راه های نزدیک شدن و تقرب به خداوند تعالی  این جا کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *