احکام ضروری نیابت

احکام ضروری نیابت


شرائط نایب

  1. عقل؛
  2. ایمان؛
  3. بلوغ؛
  4. وثوق به انجام اعمال توسط نایب؛
  5. معرفت نائب به احکام و اعمال حج ولو با ارشاد دیگران؛
  6. ذمه نایت به حج واجبی در آن سال مشغول نباشند؛
  7. در ترك بعض افعال حج، معذور نباشد.
  8. نمازش صحیح باشد و الّا نمی‌تواند از کسی نیابت کند چرا که یکی از شرائط نیابت، صحیح خواندن قرائت نماز است.

 

نیابت غیر بالغ در حج واجب

اگر ممیز باشد مجزی است: آیات عظام بهجت، زنجانی و سبحانی.

مجزی نیست مطلقا: آیات عظام تبریزی، خویی، مکارم و هاشمی.

بنا بر احتیاط واجب مجزی نیست: آیات عظام امام، سیستانی، خامنه‌ای، فاضل، نوری و وحید.

 

نیابت غیر بالغ در حج مستحبی

نیابت صبّی ممیز صحیح است: آیات عظام خوئی، تبریزی، سیستانی، بهجت، زنجانی، هاشمی و وحید.

با اذن ولی صحیح است: آیت الله سبحانی

بنا بر احتیاط واجب صحیح نیست: آیات عظام امام، خامنه‌ای، فاضل، مکارم و نوری.

 

وثوق به انجام اعمال توسط نایب

وثوق و اطمینان به انجام حج کافی است و پس از عمل اطمینان به صحت آن لازم نیست: آیات عظام امام، اراکی، خامنه‌ای، صافی، گلپایگانی، نوری و سبحانی.

اگر نایب ثقه باشد اخبار او کافی است ولو عادل نباشد: اخبار ثقه در موضوعات حجت است: آیات عظام خوئی، تبریزی و هاشمی.

اگر خبر داد که انجام داده و از خبرش وثوق و اطمینان حاصل نشد، در این صورت اکتفا به خبر دادن او اشکال دارد: آیت الله سیستانی.

زمانی ذمه منوب عنه فارغ می‌شود که یقین حاصل شود یا امارۀ معتبره باشد که نایب عمل را به طور صحیح انجام داده است: آیت الله بهجت.

وثوق شرط در استنابه است نه شرط صحت نیابت: آیت الله فاضل.

 

نیابت مستطیع

حج نیابی شخص مستطیع باطل است، حتی در صورت جهل و غفلت نه برای خودش واقع می‌شود، نه برای منوم عنه: آیات عظام امام، اراکی، زنجانی و نوری.

حج نیابی شخص مستطیع باطل است، حتی در صورت جهل و غفلت بنا بر احتیاط واجب: آیات عظام گلپایگانی و صافی.

حج نیابی شخص مستطیع باطل است، مگر اینکه نایب از واجب بودن حج بر خود تا بعد از وقوفین یا بعد از اعمال حج بی‌خبر باشد که در این صورت بعید نیست که حج نیابی او صحیح باشد: آیت الله خامنه‌ای

کسی که خودش مستطیع است جایز نیست در همان سال نیابت بپذیرد و اگر حج نیابی انجام داد باطل است و ذمه منوب عنه فارغ نمی‌شود ولی در صورت جهل به استطاعت ذمه منوب عنه فارغ شده و در مورد اجرت با مستأجر مصالحه کند: آیت الله سبحانی.

اگر چه قبول نیابت کار حرامی بوده است، ولی عمل نیابی او صحیح است و ذمه منوب عنه بری می‌شود: آیات عظام وحید، سیستانی، تبریزی، بهجت، خوئی، فاضل، مکارم و هاشمی.

 

وظیفه نایب در تقلید

نایب طبق وظیفه خودش عمل کند: ولی اگر اجیر شده به کیفیت خاصی باید طوری عمل کند که مراعات وظیفه خودش و کیفیت ذکر شده بشود: آیات عظام اراکی، امام، خامنه‌ای، سبحانی، سیستانی، صافی، فاضل، گلپایگانی، مکارم، نوری، وحید و هاشمی.

نایب طبق وظیفه خودش عمل کند: ولی اگر اجیر شده به کیفیت خاصی باید به همان نحو عمل کند مگر در صورت یقین به فساد عمل داشته باشد: آیت الله سیستانی.

در نیابت از میت به وظیفه‌ی خودش عمل کند و در نیابت از حی فی‌الجمله احتیاط کند: آیت الله بهجت.

در نیابت از حی طبق تقلید منوب عنه عمل کند و در نیابت از میت اگر وصیت کرده طب تقلید منوب عنه و اگر وصیت نکرده طبق نظر خودش: آیت الله خوئی.

در نیابت از حی طبق تقلید منوب عنه عمل کند و در نیابت از میت اگر وصیت کرده طب تقلید منوب عنه و اگر وصیت نکرده طبق بنا بر احتیاط واجب عمل بنابر تقلید وصی و ورثه نظر خودش: آیت الله تبریزی.

اگر تبرعا حج را انجام میدهد باید به آنچه وظیفه متبرع است عمل کند و اگر اجیر است باید به نظر مستأجر انجام دهد مگر اینکه اجیر علم به بطلان عمل داشته باشد و اجاره مقید به نظر مستأجر باشد که در این صورت اجاره باطل است و اگر اجیر علم به بطلان ندارد احتیاط کند به جمع بین دو نظر و در وصیت به نظر موصی عمل کند: آیت الله وحید.

در مورد محرمات احرام، نایب باید فتوای مرجع تقلید خودش را رعایت کند و در مورد مناسک و اعمال حج چنانچه به فتوای مقلَّد نایب نتواند بدون احرام از میقات بگذرد باید در احرام و اعمال حج، فتوای مرجع تقلید خود را رعایت کند تا به شکل صحیح، محرم شده و از آن بیرون آید و کسی که برای حج یا عمره واجب خودش، کسی را اجیر می‌کند یا برای آن وصیت مینماید باید رعایت فتوای مقلَّد خود را در اعمال حج بر نایب شرط نماید و بر ولی میت که برای حج واجب میت، نایب می‌گیرد و همچنین بر وصی که برای حج وصیت شده مستحب یا واجب نایب میگیرد، واجب است که علاوه بر رعایت تقلید منوب عنه در اعمال حج، رعایت فتوای مقلَّد خودشان را نیز بر نایب شرط کنند و به دنبال آن نایب باید تقلید شرط شده را نیز رعایت کند و اگر مستطیع یا ولی یا وصی او در نایب گرفتن چنین قیدی ننمایند، نایب باید در اعمال حج فتوای مقلَّد منوب عنه و همچنین مقلَّد ولی یا وصی را نیز رعایت نماید: آیت الله زنجانی.

 

نیابت معذور با عذر طاری

نیابت او صحیح است: آیات عظام امام بهجت، تبریزی، خوئی، جوادی، سبحانی، صافی، فاضل، گلپایگانی، مکارم، نوری و وحید.

نیابت کسی که برای واجباتی که ترک عمدی آن موجب بطلان نیست، مانند طواف نساء و بیتوته و رمی روز یازدهم و دوازدهم صحیح است: آیات عظام سیستانی و هاشمی.

اگر هنگام محرم شدن اطمینان داشته باشد که از انجام مناسک عمره و حج معذور نیست؛ نیابت او صحیح است هر چند بعد عذر پیش آید: آیت الله زنجانی.

نایبی که در وقت قبول نیابت برای حج معذور نبوده است، لکن بعد از عقد اجاره در موقع عمل یا قبل از محرم شدن جزو معذورین شده، اگر عذر او منجر به نقص بعضی از اعمال نشود، نیابت او صحیح است، ولی اگر عذر او منجر به نقص در اعمال حج شود، در این صورت بطلان اجاره بعید نیست و احوط اعاده عمره و حج برای منوب عنه می‌باشد و در مورد اجرت با منوب عنه مصالحه شود: آیت الله خامنه‌ای.

 

نیابت معذور با عذر غیر طاری

اگر در اعمالی که در صحت حج دخالت ندارد مثل طواف نساء، بیتوته در منا، رمی روز یازدهم و دوازدهم معذور است، نیابت او صحیح است: آیات عظام سبحانی، سیستانی و صافی.

نیابت او صحیح نیست: سایر مراجع.

 

نیابت معذور از قرائت صحیح در حج واجب

نیابت و احرام صحیح و مجزی نیست ولو تبرعا: آیات عظام امام، اراکی، خامنه‌ای، زنجانی، نوری و هاشمی.

بنا بر احتیاط واجب نیابتش صحیح و مجزی نیست، ولی بنا بر احتیاط واجب عمل را به نیت منوب عنه تمام کند: آیات عظام تبریزی، خویی، سیستانی، صافی، گلپایگانی و مکارم.

بنا بر احتیاط واجب نیابتش صحیح و مجزی نیست و باید حج را به نیت منوب عنه تمام کند، و اگر گمان می‌کرد می‌تواند تصحیح کند ولی موفق نشد ولو با تلاش زیاد علاوه بر نماز خود، استنابه کند هر چند نباید از اول نائب می‌شد، ولی در اجرت با اجیر کننده مصالحه کنند: آیت الله سبحانی.

نیابت و احرام صحیح و مجزی نیست مگر آن که هنگام نایب شدن به صحت قرائت خود غافل بوده و توجه نداشته است و در اثنای اعمال متوجه شده است که باید نایب بگیرد و خودش نیز عمل را انجام دهد: آیت الله بهجت.

نیابت صحیح و مجزی نیست ولی احرام او صحیح است: آیت الله فاضل.

نیابت صحیح نیست، ولی بطلان احرام محل اشکال است و بنا بر احتیاط واجب عمل را در عمره و حج به نیت منوب عنه تمام کند و بنا بر احتیاط واجب بعد از اعمال عمره تمتع، طواف نساء و نماز آن را انجام دهد: آیت الله وحید.

هر چند نمی‌تواند نایب شود، اما اگر نایب شد و در وسط اعمال یا بعد از عمره تمتع متوجه نقص کار شد برای نماز طواف با اذن منوب عنه یا اولیای او نایب بگیرد: آیت الله جوادی.

 

نیابت کسی که نقص عضو در مواضع سجده دارد

به احتیاط واجب نیابت او صحیح نیست و کفایت نمی کند: آیات عظام سبحانی، سیستانی و صافی.

 

نیابت معذورین از قرائت صحیح در حج و عمره مستحبی

نیابت او صحیح نیست و اگر نایب شود احرام او صحیح واقع نمی‌شود، مگر به عنوان رجاء ثواب: حضرت امام.

بنا بر احتیاط واجب نیابتش صحیح و مجزی نیست، ولی بنا بر احتیاط واجب عمل را به نیت منوب عنه تمام کند: آیات عظام سبحانی و مکارم.

نیابت او در حج و عمره مستحبی صحیح است: آیات عظام تبریزی، خامنه‌ای، سیستانی، زنجانی، صافی، گلپایگانی، فاضل و هاشمی.

 

نیابت معذورین مرد از وقوف اختیاری مشعر با عذر غیر طاری

کسی که ملزم به همراهی معذورین است و می‌داند که بعد از استقرار معذورین، می‌تواند خود را به وقوف اختیاری مشعر برساند و در واقع رساند؛ حج نیابتی او صحیح است و الا خیر: همه مراجع.

اما کسی که ملزم به همراهی معذورین است و می‌داند که بعد از استقرار معذورین، نمی‌تواند خود را به وقوف اختیاری مشعر نمی‌رسد: نیابت او صحیح نیست: آیات عظام اراکی، امام، تبریزی، خویی، خامنه‌ای، جوادی، زنجانی، سبحانی، فاضل، نوری و وحید.

نیابت او صحیح نیست بنا بر احتیاط واجب: آیات عظام بهجت، تبریزی، خویی، صافی و گلپایگانی.

نیابت او صحیح است: آیات عظام سبحانی، سیستانی، مکارم و هاشمی.

 

حکم نیابت کسی که از اول ملزم به همراه معذورین نبوده و به وقوف اختیاری بین الطلوعین نرسد

بنا بر احتیاط واجب نیابت او صحیح نیست و از منوب عنه کفایت نمی‌کند: آیات عظام امام و خامنه‌ای.

نیابت او صحیح و مجزی است: سایر مراجع.

 

نیابت معذورین زن از وقوف اختیاری مشعر

اگر نائب زن باشد با توجه به اینکه بانوان در حالت اختیار و تمکن هم می‌توانند مقداری از شب دهم را در مشعر وقوف کنند و لازم نیست تا طلوع آفتاب بمانند، از این رو نیابت آنها صحیح است.

 

مماثلت

مماثلت بین نایب و منوب عنه شرط نیست: همه مراجع.

 

نیابت کسی که مستطیع نیست

جایز است کسی که تاکنون به حج نرفته و مستطیع نیست، برای دیگری نایب شود: همه مراجع.

 

حکم عمره مفرده برای نایب

کسی که حج تمتع انجام نداده و برای حج اجیر می‌شود پس از انجام حج، باید برای خودش یک عمره مفرده انجام دهد: آیت الله مکارم.

کسی که حج تمتع انجام نداده و برای حج اجیر می‌شود پس از انجام حج، به احتیاط مستحبی باید برای خودش یک عمره مفرده انجام دهد: سایر مراجع.

 

 

شرایط منوب عنه در حج واجب

  1. اسلام؛
  2. فوت؛
  3. بیماری كه ناتوان از اعمال است و اميد خوب شدن او نيست؛
  4. پيرى که ناتوان از اعمال است.

 

ایمان در منوب عنه

در منوب عنه ایمان شرط است: آیات عظام فاضل و نوری.

منوب عنه نباید ناصبی باشد، مگر آن که منوب عنه پدر نائب باشد: آیت الله زنجانی.

در منوب عنه ایمان شرط نیست: سایر مراجع.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *