ازاموری که توسط اهلبیت علیهم السلام بسیار به آن سفارش شده مسئله تعقیب بعدنماز ها(واجب و مستحب)است
تعقيب عبارت است از اينكه نمازگزار پس از ادای نماز به دعا، ذكر، تلاوت قرآن و اموری از اين قبيل همچون تفكر در عظمت خداوند، گريه از ترس او به خاطر اشتياق به او، بپردازد که از سنتهای تاکیدشده بوده، منافعش در دین و دنیا زیاد است
تعبیر تعقیب، در اخباری از زبان امام صادق (علیهالسلام) به کار رفته چنانچه درروایات بعدذکرمیشودو در سدههای متمادی همواره رایج بوده است.
برخی در تفسیر آیههای «فَاِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ، وَ اِلی رَبِّکَ فَارْغَبْ؛شرح/سوره۹۴، آیه۷-۸. پس هنگامی که از کار مهمی فارغ میشوی به مهم دیگری پرداز! • و به سوی پروردگارت توجه کن»،گفته اند این دو آیه را ناظر به تعقیبات دانستهاند.
درروایات وارده ازاهلبیت: کلمات فراوان وارزشمندی دراهمیت تعقیب بعد نمازهای واجب ،شده مثلا
از امام صادق- عليه السّلام- روايت است كه فرمود:«خداوند متعال در ساعاتى نماز را بر شما واجب ساخت كه محبوبترين اوقات نزد اوست، پس بعد از انجام نماز، از خدا حاجاتتان را درخواست كنيد».
ازآن امام بزرگوارنقل است فرمودند:تعقیب (یعنی دعاپشت سر نمازها) ازتلاش درشهرها درجهت جستجوی برروزی رساتراست
وبازازآن امام بزرگوارنقل است فرمودند كسى كه پس از نماز واجب به تعقيب بنشيند تا وقت نماز ديگر، مهمان خداست و بر خدا حق است كه مهمانش را گرامى دارد.
در روایات گفته شده است که دعا پس از نماز فریضه، بر نماز نافله رجحان دارد.
وبر پایه بعضی از روایات، دعا پس از نمازهای فریضه بهخصوص فجر، ظهر و مغرب، مستجاب است.
گفتن اذکار مکرر پس از نماز، به اشکال گوناگون مطرح شده است، اما مشهورترین و مؤکدترین آنها در تعقیب هر نماز، تسبیحات حضرت زهرا (علیهاالسلام) است
در عین حال، به طور کلی به اذکار گوناگون از تمجید و حمد و تسبیح و تهلیل و صلوات بر پیامبر (صلیاللهعلیهوالهوسلم) امر شده است.
برخی منابع روائی وفقهی بر این نکته تأکید دارند که اذکار و ادعیه مأثور بر غیر آن فضیلت دارند.
یابه قرائت وسورمثل توحیدیا آیة الکرسی پس از نماز فریضه توصیه شده است.
ودراکثرروایات وارده دربیان تعقیبات ماثور آثارارزشمند وبی بدیلی ،برتلفظ وقرائت آنها بعدنمازها ،ذکرشده که به همین علت ماجزوه پیش رو را به گنجهای پنهان نامگذاری کردیم
نویسنده: استاد احمد رضا انصاری
دیدگاهتان را بنویسید