پنج گام حقیقی تا ظهور

در خصوص حوادث جهان اسلام، پنج حقیقت وجود دارد که اگر به آنها ایمان داشته باشیم، درک و تحمل حوادث، آسان خواهد شد.

 

  1. اتفاقاتی که در حال رخ دادن است به «نظم نوین جهانى» و در نهایت به «تمدن بزرگ اسلامی» منتهی خواهد شد و «تمدن بزرگ اسلامی» مقدمات «ظهور منجی و مصلح جهانی» را فراهم خواهد کرد.
  2. «تمدن بزرگ اسلامی» و زمینه سازی «ظهور منجی و مصلح جهانی» به نقش آفرینی انسان‌های زبده، کاردان، لایق، مهذب، فكور و پا به ركاب نیاز دارد. یارانی که در اعتقاد، مؤمن، در دین، مخلص، در صفات، وارسته، در پیکار، آماده، در جهاد، از خودگذشته، در عمل، خودساخته، در برابر سختی‌ها، شكیبا، در برابر حوادث، مسئولیت پذیر و به شرایط زمان و مکان، آگاه باشند.

 

انسان‌های مخلصی که با تمرین و تلاش، همه‌ی آمادگی‌ها را در خود ایجاد کرده، همه لیاقت‌های لازم را کسب نموده، همه شایستگی‌ها را بدست آورده و به تمام معنا خود ساخته باشند و یارانی که برای رفع موانع ظهور، از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند، برای زمینه سازی مقدمات ظهور، از هیچ مجاهدتی فرو گذار نکنند و برای تحقق حکومت جهانی، سر از پا نشناسند.

 

یارانی که همواره آرزوى جهاد دارند و همیشه برای جهاد آماده‌اند چرا که پیامبر گرامی فرمود: «مَن ماتَ و لَم يَغْزُ و لَم يُحدِّثْ بهِ نَفسَهُ، ماتَ على شُعْبَةٍ مِن نِفاقٍ»([1])

كسى كه جهاد نكرده يا آرزوى جهاد نداشته باشد و بميرد به نوعى نفاق مرده است.

 

 

یارانی که چون آهن‌های آب دیده، محکم و استوار در برابر حوادث بایستند و به تعبیر حضرت امام صادق علیه السلام «هِی رِجالٌ کَاَنَّ قلُوبَهمْ زُبَرُ الْحَدیدِ»([2])

در همه امتحان‌ها و آزمون‌ها سربلند بیرون بیایند.

 

  1. مدعیان یاری، با آزمون و امتحان، پالایش و تصفیه خواهند شد تا نخاله‌ها، عوام فریب‌ها، مدعیان دروغین، منافقان و ناآهلان، از یاران واقعی جدا شوند و تا آدم‌های سست عنصر و مردد، که تاب و توان ایستادن در این عرصه را ندارند، خود به خود، عرصه را خالی کنند.

 

آزمون و امتحان، سنت الهی است خداوند تبارک و تعالی در این زمینه می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ»([3])

قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوه‌ها، آزمایش می‌کنیم؛ و بشارت ده به استقامت‌کنندگان.

 

 

آزمون و امتحان در عرصه جهاد، قطعی است خداوند تبارک و تعالی در این زمینه می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ»([4])

ما همه شما را قطعاً می‌آزمائیم تا مجاهدان واقعی و صابران از میان شما معلوم شود.

 

 

خداوند تبارک و تعالی در جای دیگر می‌فرماید: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ»([5])

آیا گمان کردید که شما به حال خود رها می‌شوید در حالی که هنوز کسانی که از شما جهاد کردند، از دیگران مشخصّ نشده‌اند؟!

 

 

خداوند تبارک و تعالی آزمون و امتحان را برای مؤمنان قطعی دانسته و می‌فرماید «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَايُفْتَنُونَ. وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»([6])

آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها می‌شوند و آزمایش نخواهند شد؟!

 

 

  1. به یقین، این آزمون و امتحان، بسیار سخت و دشوار است. خداوند تبارک و تعالی در این زمینه می‌فرماید: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى یقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ»([7]) آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید، بی‌آنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها به آنها رسید، و آن چنان در تنگنا قرار گرفتند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» در این هنگام، به آنها گفته شد: آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است!

 

حضرت امام علی علیه السلام در بیان سختی امتحان، چنین می‌فرماید: «أَلَا وَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ، وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ وَ لَيَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا»([8]) آگاه باشيد، تيره روزى‌ها و آزمايش‌ها، همانند زمان بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بار ديگر به شما روى آورد. سوگند به خدايى كه پيامبر را به حق مبعوث كرد، سخت آزمايش مى‌شويد، چون دانه‌اى كه در غربال ريزند، بيخته خواهید شد و چون محتواى ديگ جوشان، زير و رو خواهيد شد، تا فرومایگان، بالا نشين و بالا نشينان، زیر دست شوند و آنان كه سابقه‌اى در اسلام داشتند و منزوى بودند، بر سر كار آيند، و آنها كه به ناحق، پيشى گرفته بودند، عقب زده خواهند شد.

 

  1. این سنت الهی است که با امتحان، مدعیان دروغین از امت اسلامی بِبُرند و به بَدان عالم ملحق شوند و در مقابل، خوبان عالم از بَدان عالم بِبُرند و به شایستگان عالم بپیوندند. حقیقتی که امروز در جهان، در حال تحقق است و در طول انقلاب اسلامی بارها آن را مشاهده کرده‌ایم.

 

 

پس با خوش بینی نسبت به شرائط حاکم،

و با امیدواری نسبت به آینده جهان،

و با خودسازی و تهذیب نفس،

و با آموزش و تمرین مستمر،

و با جدیت در انجام وظیفه،

و با ایستادگی در برابر مشکلات،

و با صبوری در برابر ناملایمات،

و با مبارزه و جهاد با شیاطین عالم؛

آمادگی خود را برای هر حرکت اصلاحی، حفظ کنیم

و شایستگی خود را برای «ظهور منجی و مصلح جهانی» ثابت نماییم.

 

 


[1]. صحيح مسلم : 3/1517/158.

[2]. گویا قلب‌های آنان همانند قطعه‌های آهن آب دیده سخت و محكم است». بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۵۲  ,  صفحه۳۰۷.

[3]. سوره بقره آیه 155.

[4]. سوره محمد آیه 31.

[5]. سوره توبه آیه 16.

[6]. سوره عنکبوت آیه 2.

[7]. سوره بقره آیه 214.

[8]. نهج البلاغه خطبه 16.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *