نماز طواف – سوّمین عمل عمره حج تمتع

سوّمین عمل عمره حج تمتع نماز طواف است


واجب است بعد از تمام شدن طواف عمره، نماز طواف خوانده شود.

 

واجبات نماز طواف

  1. تمام واجبات نمازهای یومیه را داراست مانند: طهارت بدن و لباس، وضو داشتن، شرایط لباس نمازگزار، قرائت صحیح و …؛
  2. بعد از طواف باشد؛
  3. بدون فاصله باشد؛
  4. پشت مقام ابراهیم اقامه شود؛
  5. خود شخص بخواند؛
  6. مانند نماز صبح دو رکعت باشد؛
  7. نیت نماز طواف داشته باشد:

 

نیت نماز طواف: برای خدا و به نیت انجام فرمان الهی و به قصد تقرب به خالق هستی، دو رکعت نماز طواف عمره تمتع بجا می‌آورم، اِمْتِثالاً لِاَمْرِ الله وَ قُرْبَةً اِلَی الله وَ خالِصاً لله. (به نوع عمره توجه شود)

 

احکام نماز طواف

نماز طواف مانند نماز صبح دو ركعت است، بدون اما اذان و اقامه و مستحب است در ركعت اول، بعد از «حمد»، سوره «قل هو اللّه احد» را بخواند و در ركعت دوم، سوره «قل يا أيها الكافرون» را بخواند.

جايز است نماز طواف را بلند بخواند مثل نماز صبح يا آهسته مثل نماز ظهر.

پوشش خانم‌ها مانند نماز است و غیر از صورت و دست، همه اعضا را باید بپوشانند پس جوراب ضخیم و اضافه همراه داشته باشند

کسانی که در اصلاح قرائت خود کوتاهی کرده‌اند باید هم خود بخوانند، هم به تلقین بخوانند، هم به جماعت بخوانند و هم نایب بگیرند.

نماز روی صندلی یا ویلچر برای سجده باید پیشانی و دست روی جایی قرار گیرد و در صورت امکان سر انگشتان پا مثل سجده روی زمین باشد.

کسانی که با ویلچر در طبقه دوم و پشت بام طواف می‌کنند؛ نماز طواف را باید پشت مقام بخوانند و اگر امکان نداشت در همان طبقه‌ای که هستند خود نماز را بخوانند و یک نفر در پشت مقام به نیابت وی بعد از طواف نماز بخوانند.

 

اگر نماز به هر دلیلی باطل شد چه باید کرد؟

باید دوباره خوانده شود.

 

بین مقام و جای نماز چه مقدار باید فاصله باشد؟

پشت مقام، بعد از دایره طواف کندگان با فاصله متعارف باشد.

 

مکان نماز طواف در اوقات خلوت

واجب است نزد مقام و بنا بر احتیاط واجب پشت مقام به جا آورده شود و هرچه نزدیکتر بهتر است: آیات عظام امام، بهجت، صافی، گلپایگانی، مکارم و نوری.

واجب است نزد مقام و پشت مقام به جا آورده شود: آیات عظام خویی، خامنه‌ای، جوادی، تبریزی، سیستانی، فاضل، زنجانی، هاشمی و وحید.

واجب است پشت مقام و دو جانب آن مادامی که جلوتر از مقام نباشد: آیت الله سبحانی

 

مکان نماز طواف در اوقات ازدحام

در یکی از طرفین آن نماز بخواند؛ به گونه‌ای که گفته شود نزد مقام نماز می‌خواند و اگر آن هم ممکن نشد، نزدیکتر از طرفین و پشت مقام را ملاحظه کند: آیت الله فاضل.

و اگر سه طرف مساوی باشد بنا بر احتیاط پشت مقام بخواند: آیات عظام امام، صافی، فاضل و گلپایگانی.

با فاصله پشت مقام به جا آورد: آیت الله خامنه‌ای

تا جایی که مزاحمت طواف کنندگان نباشد، عقب برود، اما باید پشت مقام بایستد: آیت الله زنجانی

مراعات الاقرب فالأقرب خلف مقام و دو طرف آن را با رعایت احتیاط به جمع در نماز: آیات عظام بهجت و سیستانی، وحید.

با مراعات الاقرب فالأقرب: آیت الله تبریزی.

بنا بر احتیاط واجب پشت مقام به جا آورد: آیت الله خویی.

پشت مقام به جا آورد: آیت الله سبحانی.

می‌تواند در یکی از طرفین یا عقب تر از مقام بخواند: آیات عظام مکارم، جوادی.

جمع بندی: پایان مطاف، در پشت مقام، با مراعات الاقرب فالأقرب.

 

نماز طواف معذورین در نیم طبقه خلف مقام

صحیح است: آیات عظام جوادی، زنجانی، سبحانی، سیستانی، مکارم و نوری.

صحیح نیست و باید برای نماز طواف نایب بگیرند: آیت الله صافی.

بنا بر احتیاط واجب نماز را در نیم طبقه بخواند و در صحن و خلف مقام نیز نایب بگیرد: آیت الله خامنه‌ای.

جمع بندی: نماز را در نیم طبقه بخواند و در صحن و خلف مقام نیز نایب بگیرد.

 

حکم تکلیفی و وضعی لزوم موالات بین طواف و نماز آن

توضیح: اگر حکم تکلیفی باشد عدم رعایت موالات خلل به طواف نمی‌زند اما اگر حکم وضعی باشد، موجب بطلان طواف می‌شود.

لزوم موالات بین طواف و نماز حکم تکلیفی است، پس خللی به طواف نمی‌زند: آیات عظام امام، بهجت، خامنه‌ای، صافی، گلپایگانی، مکارم و نوری.

لزوم موالات بین طواف و نماز حکم وضعی است و موجب بطلان طواف می‌شود: آیات عظام تبریزی، خویی، جوادی، زنجانی، سبحانی، سیستانی، هاشمی و وحید

لزوم موالات بین طواف و نماز بنا بر احتیاط واجب حکم وضعی است و موجب بطلان طواف می‌شود: آیت الله فاضل.

 

تقدم زن بر مرد در مسجد الحرام و محاذات آنان

باید عدم تقدم و عدم محاذات رعایـت شـود؛ مگر اینکه این شرط حرجی باشـد، یـا بـه مـوالات بین طواف و نماز لطمه بزند که در این صورت، رعایت آن لازم نیست: آیت الله سبحانی.

باید عدم تقدم و عدم محاذات رعایـت شـود ؛ مگر اینکه این شرط حرجی باشـد، یـا بـه مـوالات بین طواف و نماز لطمه بزند یـا زن از اهـل سـنت باشد که در این صورت، رعایت آن شرط لازم نیست: آیت الله فاضل.

اگر حداقل یک وجب بـین زن و مـرد فاصـله باشد، تقدم زن بر مرد یـا محـاذات اشـکال نـدارد: آیات عظام خویی و وحید.

عدم رعایت فاصله مرد با زن، در صورت ازدحـام، ضرری به صحت نماز نمی‌زند: آیت الله سیستانی.

عدم رعایـت فاصـله مـرد بـا زن ضـرری بـه صحت نماز نمی زند: آیات عظام امام خمینی، بهجـت، تبریزی، جوادی، خامنه‌ای، زنجـانی، صـافی، گلپایگـانی، مکارم و نوری.

جمع بندی: فاصله مختصر در صورت ازدحـام ضرر ندارد.

 

شک در رکعات نماز طواف

شک در رکعات نماز طواف مبطل نماز است: همه مراجع.

 

ظن در رکعات نماز طواف

بنا بر احتیاط واجب طبق ظن عمل کند و نماز را اعاده نماید: آیت الله مکارم

طبق ظن عمل کند: سایر مراجع.

 

شک در افعال نماز طواف

اگر قبل از گذشتن از محل باشد، باید انجام بدهد و اگر محل آن گذشته اعتنا نکند: همه مراجع.

 

ظن در افعال نماز طواف

حکم شک را دارد، اگر قبل از گذشتن از محل باشد، باید انجام بدهد و اگر محل آن گذشته اعتنا نکند: آیات عظام خویی، تبریزی، سبحانی، هاشمی و سیستانی.

عمل را طبق گمان انجام دهد: آیات عظام بهجت، جوادی، گلپایگانی و فاضل.

باید احتیاط کند؛ یعنی عمل را طبق گمان انجام دهد و نماز را اعاده کند: آیات عظام امام، خامنه‌ای، زنجانی، مکارم و نوری.

عمل را طبق گمان انجام دهد اما اگر مستلزم زیاده است، به احتیاط واجب نماز را هم اعاده کند: آیت الله صافی.

 

وظیفه معذورین از قرائت صحیح نماز طواف

اگر نتوانست یاد بگیرد، باید نماز را به هر ترتیبی که می‌تواند خودش بخواند و مجزی است: آیات عظام خامنه‌ای، سیستانی، فاضل، مکارم، زنجانی، نوری و هاشمی.

اگر ممکن است کسی را بگمارد که نماز را به او تلقین کند و احتیاط آن است که به شخص عادلی اقتدا کند: حضرت امام.

خودش بخواند و اگر ممکن است به جماعت بخواند: آیت الله بهجت.

در صورت تسامح هم خود و هم به جماعت بخواند و هم نایب بگیرد: آیات عظام تبریزی، خو یی و مکارم.

هم خود و هم به جماعت بخواند و به احتیاط نایب هم بگیرد: آیات عظام صافی و گلپایگانی.

هم خود و هم به تلقین بخواند و هم به احتیاط نایب هم بگیرد: آیات عظام جوادی و سبحانی.

هم خود و هم به تلقین و هم به احتیاط واجب به جماعت بخواند و هم نایب هم بگیرد: آیت الله وحید.

جمع بندی: هم خود و هم به تلقین و هم به جماعت بخواند و هم نایب هم بگیرد.

 

اسرار نماز طواف

  1. نماز مرز کفر و ایمان است و با نماز است که بقیه اعمال پذیرفته می‌شود. پیامبر گرامی در این باره می‌فرماید: «أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ اَلْعَبْدُ اَلصَّلاَةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا»([1]) اوّلين چيزى كه بنده را به خاطرش محاسبه مى‌كنند نماز است؛ اگر نمازش پذيرفته شود، اعمال ديگرش نيز پذيرفته مى‌شود و اگر نمازش ردّ شود،ساير اعمالش نيز ردّ خواهد شد؛
  2. نماز پشت مقام در حقیقت اقتدا به انسان کامل است. باید به وسیله ولی الهی به خدا رسید؛
  3. بی ولایت، توحید معنا ندارد.

 

سِّر نماز پشت مقام

اول: سنگی که به پای ولی‌الله متبرک شده، مقام پیدا کرده و واسطه در نماز قرار می‌گیرد و پس اگر انسانی وِلائی شود باید بداند که چه عظمتی پیدا می‌کند.

دوم: وجوب اقامه نماز پشت مقام حضرت ابراهیم علیه السلام، این حقیقت را روشن می‌کند که نماز بی‌ولایت نماز نیست، حتی اگر در مسجد الاحرام باشد.

سوم: برای قرب الی الله باید ولی الله را واسطه قرار داد: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ؛  ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‌ای برای تقرب به او بجوئید.

 

[1]. فلاح السائل جلد ۱ صفحه ۱۲۷.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *