متن خطبه‌های نماز جمعه شهر زاینده‌رود 12 دی‌‌ماه 1399 – 17 جمادی الاولی 1442

خطبه اول

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین

نَحمَدُهُ وَ نَسْتَعِینُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ و نَتَوَکّلُ عَلَیهِ  

وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم عَلی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاتِهِ  

سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی‌القاسِم المُصطَفیٰ مُحَمَّد صَلَّى‌اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَسَلَّم

وَ عَلیٰ آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیینَ المَعصُومینَ 

سیَّما بَقِیَّةَ اللهِ فی الاَرَضینَ رُوحی وَ اَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفَداءِ 

قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا

اُوصِیكُمْ عِبَادَاللَّهِ ونَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه

همه نمازگزاران را و خاصه خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و برای تقویت تقوای الهی به مناسبت سالگرد شهادت سردار شجاع سپاه اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی یک سؤال طرح کرده و پیرامون جواب آن مطالبی تقدیم می‌کنم.

 

سؤال

شهید والا مقام حاج قاسم سلیمانی را نماد یک تفکر ناب و نماد یک اندیشه نورانی می‌دانند، حال سؤال این است که شهید والا مقام حاج قاسم سلیمانی چه داشت که نماد یک تفکر ناب و نماد یک اندیشه نورانی شد؟ چه کرد که نمونه‌ی برجسته‌ از تربیت‌شدگان اسلام گردید و توانست این چنین نقش‌آفرین و اثرگذار باشد؟ در حالی که هستند کسانی که همانند او دارای موقعیت، جایگاه و امکانات بودند و حتی بیشتر و بهتر آن را داشتند و دارند ولی نتوانستند همانند او نقش‌آفرینی کنند؟

 

جواب

آن‌چه شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی را نماد یک تفکر ناب و اندیشه نورانی قرار داد؛ صفات برجسته‌ی او بود. آن‌چه او را عزیز کرد، به او عظمت داد و او را در چشم مردم بزرگ کرد صفاتی بود که از تربیت اسلامی برخواسته بود در جان و روح او تنیده شده بود و بین همه این صفاتِ برجسته که شهید حاج قاسم سلیمانی، به آن آراسته بود، یکی بیش از دیگر صفات خودنمایی می‌کند و آن “اخلاص” بود، یعنی انگیزه همه آن‌چه انجام می‌شود؛ فقط خدا باشد و بس.

وقتی کار و فعالیت همه، خالصانه و برای خدا باشد؛ کار و فعالیت هم برکت پیدا می‌کند، هم رشد پیدا می‌کند، هم ارزش پیدا می‌کند، هم اثرگذار می‌شود و هم ماندگار خواهد شد. با “اخلاص” است که آدم دیده می‌شود، ارزش پیدا می‌کند، مورد احترام قرار می‌گیرد، محبوب دل‌ها شده و سردار دل‌ها می‌شود؛ نه با عکس و تصویر، نه با تظاهر و ریا.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرماید:

اِنَّ لِکُلِّ حَقٍّ حَقیقَةُ و ما بَلَغَ عَبدٌ حَقیقَةَ الْاِخلاصِ حَتّی لا یُحِبُّ أَنْ یُحَمَد عَلی شَی ءٍ مِنْ عَمَلِه

به درستی که برای هر حقی حقیقتی است و انسان به حقیقت اخلاص نمی رسد، مگر اینکه دوست نداشته باشد مردم او را ستایش‌ کنند.

 

اگر دوست‌داری دیده شوی، اگر دوست‌داری از تو تعریف و تمجید کنند و اگر دوست‌داری دیگران بفهمند که این کار توست؛ بدان ریاکاری. انسان مخلص نه شهوت شهرت دارد، نه میل به دیده شدن، نه نیاز به حساب آمدن، این انسان مخلص نه در فکر منافع است، نه در اندیشه پاداش، نه مسئولیت را پلهکان ترقی و نه برای انجام وظیفه منت می‌گذارد ؛ بلکه مسئولیت را امانت الهی و پست و مقام را در حکم سربازی امام زمان و وظیفه را تاج افتخار برای خدمت و این در حالی است که بعضی، مسئولیت را پله ترقی می‌دانند، اینان نه تنها کار برای خدا نمی‌کنند که ریاکارانی هستند که برای منافع شخصی، برای دیده شدن، و برای شهرت پیدا کردن؛ از “ناچیزترین کارها” و حتی از “کارِنکرده” یا “ترک فعل” و یا از “کار دیگران”؛ عکس، بنر، فیلم و گزارش می‌گیرند تا خود را نمایش دهند، تا دیده شوند و به زعم خود پله‌های ترقی را طی کنند!

آدمی که “اخلاص” نداشته باشد به یقین مورد طمع شیطان و در کمین‌گاه شیطان است. قرآن کریم از زبان شیطان نقل می‌کند:

قالَ فَبِعِزَّتِکَ َلأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ إِلاّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ

به عزت و جلال تو قسم که همه خلق را گمراه خواهم کرد، مگر آنها كه از بندگان مخلص تو باشند.

به امید روزی که با اخلاص، کارهایمان را ارزش داده، اثرگذار و ماندگار کنیم و بتوانیم از کمین‌گاه شیطان بگریزیم.

دعا

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

وَالْعَصْرِ إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍإِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

وَٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

 

خطبه دوم 

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ

الْحَمْدُ لِلَّهِ خَالِقِ الْخَلْقِ، بَاسِطِ الرِّزْقِ، فَالِقِ الْأَصْبَاحِ، ذِی الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ، وَ الْفَضْلِ وَ الْإِنْعَامِ، الَّذِی بَعُدَ فَلا یُرَى وَ قَرُبَ فَشَهِدَ النَّجْوَى 

ثم الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلیٰ أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین وَ خَاتَمِ السُّفَرَاءِ الْمُکَرَّمِین و حَبِیبِ إِلَهِ الْعَالَمِینَ، الْعَبْدِ الْمُؤَیدِ وَ الرَّسُولِ الْمصدد الْمُصْطَفِی الْأَمْجَدِ، الَّذِی سُمِّی فِی السَمَاءِ بِاَحْمَدِ وَ فِی الْأَرَضِینَ بِأَبِی‌الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمْ 

وَ صَلِّ عَلیٰ عَلِیٍ اَمیرِ المُومِنین، وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِین و آیَتِک الْکبْرى وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ 

وَ صَلِّ عَلیٰ الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ، فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ 

وَ صَلِّ عَلیٰ سِبْطَیِ الرَّحْمَةِ وَ إِمَامی‏‏الْهُدَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ، سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ 

وَ صَلِّ عَلیٰ عَلىٍّ بنِ الْحُسَیْنِ زَینِ ‌الْعابِدِینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلىّ باقِرِ عِلمِ الْنَبِیین وَ جَعْفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ الصّادِقِ وَ موسَی بنِ جَعفَرٍ الْکاظِمِ وَ عَلىّ بنِ مُوسَی الرِّضا الْمُرتَضَی وَ مُحَمَّدٍ بنِ عَلىٍّ الْجَوادِ و عَلىّ‌ بنِ‌ مُحَمَّدٍ الْهادِی وَ الْحَسَنِ بنِ عَلىٍّ الْعَسکَرِی وَ الْخَلفِ الْقائِمِ الْمُنتَظَرِ الْمَهدِی  

اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِینَکَ وَ سُنَّةَ نَبِیِّکَ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِیزاً وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسِیراً وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَاناً نَصِیراً  

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ اَئِمَّةِ الْمُسلِمینَ وَحُماةِ الْمُستَضعَفینَ وَهُداةِ المُومِنینَ صَلواةُ الله عَلَیهِم اَجمَعینَ

 

اُوصِیكُمْ عِبَادَاللَّهِ ونَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه

همه نمازگزاران را و خاصه خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و برای تقویت تقوای الهی مطالبی پیرامون بعضی از موضوعات پیش‌رو تقدیم می‌کنم.

 

نماز جمعه

نماز جمعه امروز بعد از تعطیلات چند ماهه به برکت شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، پس شایسته است ثواب آن را به روح آن شهید بزرگوار هدیه کنیم.

 

ساخت واکسن

گام بلند ایران در ساخت واکسن داخلی علی‌رغم تمام فشارها و تحریم‌ها که ثمره تلاش شبانه‌روزی جوانان دانشمند و مستعد ایران اسلامی است را تبریک می‌گوییم. ای‌کاش بعضی‌ها بعد از چهل سال باورشان شود که “ما می‌توانیم” و دست از کارشکنی بردارند و برای توسعه شعار “ما می‌توانیم” در همه زمینه‌ پای کار بیایند.

 

سند تحول قضائى

الحمدلله شاهد تحولات امیدواركننده ا‌ی در قوه قضاییه هستیم تحولاتى كه محصول نگاه روشن‌بینانه و آینده‌نگرانه ریاست دستگاه قضا براى تحقق عدالت قضایى است. انتظار می‌رود دولت‌مردان و قانون‌گزاران برای اجرائی کردن آن، قوه قضاییه را همراهی نمایند.

 

اصلاح قانون انتخابات

قانون انتخابات در بخشی از قسمت‌هایش دارای اشکال بود که به حمدالله نمایندگان مجلس عزم خود را بر اصلاح آن قرار داده‌اند. آن‌چه مهم است این است که نمایندگان نهایت تلاش خود را بکار گیرند که قانونی که از مجلس بیرون می‌آید، به گونه‌ای باشد که دوباره نیاز به اصلاح نداشته باشد.

 

خنثى‌سازى تحریم

از دولت‌مردان انتظار می‌رود فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص تحریمها که فرمودند: “رفع تحریم به دست دشمن است اما خنثی‌سازی آن به دست خودمان است”؛ بدون از دست دادن فرصت با استفاده از توان جوانان دانشمند و مستعد ایران اسلامی؛ همه همت خود را بر خنثی کردن تحریم‌ها بکارگیرند و دین خود را به کشور امام زمان ادا کنند.

 

شعار سال

سه فصل سال گذشت، دولت‌مردان و مسئولین اجرایی کشور مراقب باشند در رابطه با شعار سال “جهش تولید” از قوه قضائیه، از قرارگاه خاتم، از بنیاد برکت و مؤسسات دانش‌بنیان عقب نمانند!

 

وحشت

ای کاش همان قدر که از ویروس کرونا وحشت داریم، هرجایی نمی‌رویم، دست به هر چیزی نمی‌زنیم و  با همگان فاصله‌مان را حفظ می‌کنیم، به همان اندازه فاصله‌مان را با بیگانگان حفظ می‌کردیم و از دشمن فاصله می‌گرفتیم!

 

مراقبت 

ای کاش همان قدر که مراقبت ویروس جهش‌یافته انگلیسی هستیم که مرزها را پشت سر نگذارد و وارد کشور نشود؛ به همان اندازه از نفوذ افکار پلید و بیگانه مراقبت می‌کردیم!

 

تقدیر و تشکر

در پایان از همه کسانی که در طرح شهید سلیمانی شرکت کردند و هم در کمک مؤمنانه و هم در مقابله با ویروس کرونا نهایت کوشش و تلاش داشتند تشکر می‌کنم.

 

دعا

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

وَٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *