متن خطبه‌های نماز جمعه شهر زاینده‌رود 26 دی‌‌ماه 1399 – 1 جمادی الثانی 1442

خطبه اول

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین نَحمَدُهُ وَ نَسْتَعِینُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ و نَتَوَکّلُ عَلَیهِ، وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم عَلی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاتِهِ سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی‌القاسِم المُصطَفیٰ مُحَمَّد صَلَّى‌اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَسَلَّم، وَ عَلیٰ آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیینَ المَعصُومینَ، سیَّما بَقِیَّةَ اللهِ فی الاَرَضینَ رُوحی وَ اَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفَداءِ.

قال فاطمة سَلامُ‌الله‌عَلَیْها

فَجَعَلَ اَللَّهُ… طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ اَلْفُرْقَةِ

اُوصِیكُمْ عِبَادَاللَّهِ ونَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه

همه نمازگزاران را و خاصه خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و برای تقویت تقوای الهی به مناسبت شهادت فاطمه زهرا سَلامُ‌الله‌عَلَیْها مطالبی تقدیم می‌کنم.

 

همان حکمت و فلسفه‌ای که رسالت را ضروری و ارسال رسل را لازم کرده است؛ پیوستگی ولایت به رسالت را برای سعادت جامعه اسلامی، لازم و ضروری می‌داند. سعادت جامعه اسلامی در گرو پیوستگی ولایت نبوی به ولایت علوی است. جامعه اسلامی هنگامی سعادتمند است که حکومت نبوی به حکومت علوی ختم شود و امامت مکمل رسالت گردد. پیوستگی این دو آن قدر اهمیت دارد که سبب قوام نبوت و تحقق اهداف رسالت می‌شود. قرآن کریم در باره ضرورت معرفی امام و جانشین بعد از خود می‌فرماید:

يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ

 

بر اساس این آیه شریفه، هنگامی که ولایت و حکومت نبوی به ولایت و حکومت علوی ختم شود واین دو ولایت و حکومت به هم متصل شوند، هم رسالت کامل می‌شود، هم رسالت قوام پیدا می‌کند، هم نعمت تمام می‌شود، هم از هدر رفتن زحمات رسالت جلوگیری می‌شود هم سعادت دنیا و آخرت جامعه اسلامی تأمین می‌گردد و هم خداوند راضی می‌شود همان‎‌گونه که قرآن کریم می‌فرماید:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإسْلامَ دِينًا

 

پیوستگی ولایت علوی به ولایت نبوی نه‌تنها رسالت را کامل می‌کند، بلکه از آن بالاتر، کفر و طاغوت را از ضربه زدن به دین مبین اسلام، نااُمید می‌سازد، قرآن کریم می‌فرماید:

الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ

 

اگر ولایت و حکومت نبوی به ولایت و حکومت علوی ختم نشود؛ نه‌تنها رسالت ناقص و ناتمام است، بلکه اصلاً رسالتی در کار نخواهد بود.

وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ

 

آن چه فاطمه زهرا سَلامُ‌الله‌عَلَیْها را به یک مبارزه حادّ سیاسی واداشت؛ ضرورت پیوستگی حكومت نبوی به حكومت علوی و نقش این پیوستگی در جامعه اسلامی است که مایه سعادت آن جامعه می‌شود و از متلاشی شدن و نابود شدن نجات پیدا می‌کند، همان حقیقتی که خود آن بزرگوار در خطبه فدكیه بیان می‌فرماید:

فَجَعَلَ اَللَّهُ… طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ اَلْفُرْقَةِ

 

زهرای اطهر برای حفظ پیوستگی این دو و حفظ جامعه اسلامی از خطر جدایی از ولایت علوی؛ به دفاع تمام عیار از امام علی عَلَيْهِ‌الْسَّلام قیام کرد و تمام زحمات آن را به جان خرید، همان‌گونه که همه ائمه اطهار عَلَيْهِمُ‌الْسَّلام برای تحقق آن تلاش کردند، مبارزه کردند، به زندان می‌اُفتادند، مسموم ‌شدند و سرانجام به شهادت ‌رسیدند.

 

همه مبارزه زهرای اطهر و ائمه اطهار برای این بود که سعادت جامعه اسلامی خدشه‌دار نشود، جامعه اسلامی متلاشی نشود و قوم هفتاد و دو ملت به وجود نیاید، ولی متأسفانه سکوت خواص اهل حق و دنیا پرستی دیگران، زحمات اهل‌بیت عصمت و طهارت را هدر داد و در نتیجه جامعه ارباً ارباً شد و شد آن‌چه نباید می‌شد.

 

دعا

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

وَالْعَصْرِ إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍإِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

وَٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

 

خطبه دوم 

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ خَالِقِ الْخَلْقِ، بَاسِطِ الرِّزْقِ، فَالِقِ الْأَصْبَاحِ، ذِی الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ، وَ الْفَضْلِ وَ الْإِنْعَامِ، الَّذِی بَعُدَ فَلا یُرَى وَ قَرُبَ فَشَهِدَ النَّجْوَى، ثم الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلیٰ أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین وَ خَاتَمِ السُّفَرَاءِ الْمُکَرَّمِین و حَبِیبِ إِلَهِ الْعَالَمِینَ، الْعَبْدِ الْمُؤَیدِ وَ الرَّسُولِ الْمصدد الْمُصْطَفِی الْأَمْجَدِ، الَّذِی سُمِّی فِی السَمَاءِ بِاَحْمَدِ وَ فِی الْأَرَضِینَ بِأَبِی‌الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمْ.

وَ صَلِّ عَلیٰ عَلِیٍ اَمیرِ المُومِنین، وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِین و آیَتِک الْکبْرى وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ، وَ صَلِّ عَلیٰ الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ، فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلیٰ سِبْطَیِ الرَّحْمَةِ وَ إِمَامی‏‏الْهُدَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ، سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ.

وَ صَلِّ عَلیٰ عَلىٍّ بنِ الْحُسَیْنِ زَینِ ‌الْعابِدِینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلىّ باقِرِ عِلمِ الْنَبِیین وَ جَعْفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ الصّادِقِ وَ موسَی بنِ جَعفَرٍ الْکاظِمِ وَ عَلىّ بنِ مُوسَی الرِّضا الْمُرتَضَی وَ مُحَمَّدٍ بنِ عَلىٍّ الْجَوادِ و عَلىّ‌ بنِ‌ مُحَمَّدٍ الْهادِی وَ الْحَسَنِ بنِ عَلىٍّ الْعَسکَرِی وَ الْخَلفِ الْقائِمِ الْمُنتَظَرِ الْمَهدِی.

اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِینَکَ وَ سُنَّةَ نَبِیِّکَ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِیزاً وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسِیراً وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَاناً نَصِیراً. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ اَئِمَّةِ الْمُسلِمینَ وَحُماةِ الْمُستَضعَفینَ وَهُداةِ المُومِنینَ صَلواةُ الله عَلَیهِم اَجمَعینَ.

 

اُوصِیكُمْ عِبَادَاللَّهِ ونَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه

همه نمازگزاران را و خاصه خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و برای تقویت تقوای الهی مطالبی پیرامون بعضی از موضوعات پیش‌رو تقدیم می‌کنم.

ايام فاطميه

بعضي از علاقمندان به تأسی از دهه محرم، زمان عزاداری فاطمه زهرا را دهه فاطميه می‌نامند و چون دو زمان برای شهادت آن بزرگوار نقل شده است دو زمان را به هم وصل می كنند، در حالی كه هيچ گونه مستندی روائی در اين زمينه وجود ندارد پس بهتر است بجای دهه فاطميه بگوئيم ايام فاطميه كه شامل يك روز قبل از شهادت و يك روز بعد از شهادت آن بزرگوار است و اگر كسي بخواهد بيش از حد متعارف عزاداری كند دو روز قبل از روز شهادت و دو روز بعد از روز شهادت را به عزاداری بپردازد و از درست كردن دهه‌های غير مستند جلو گيری می شود.

این که شهادت آن بزرگوار در دو تاریخ ذکر شده است؛ کوتاهی تاریخ نگاران بوده است اما در حقیقت بنابوده است جامعه اسلامی دو بار در سوگ آن بزرگوار بنشیند همان‌گونه که در سوگ حضرت اباعبدالله الحسین دو بار در سال به سوگ می‌نشینیم یکی در عاشورا و دیگری در اربعین.

 

پخت سمنو

همان‌گونه که قبلاً اشاره شد بعضی در ايام شهادت زهرای اطهر به پخت سمنو مبادرت می‌كنند و اين در حالی است كه پخت سمنو يك حركت جمعی نشاط آور است كه با ايام ميلاد فاطمه زهرا بيشتر مناسبت دارد تا ايام عزاداری زهرای اطهر چه خوب است کسانی که قصد پخت سمنو دارند آن را به زمان میلاد آن بزرگوار منتقل نمایند.

 

روز29 دی روز حماسه و ایثار مردم لنجان

29دی روز حماسه و ایثار مردم شریف، مسلمان و انقلابی شهرستان لنجان است، روز شهادت و دلدادگی، روز جوانمردی و آزادگی، روز سربلندی و بالندگی، روز عشق و ایثار و در یک کلام روز افتخارات بزرگ مردم این خطه شهید پرور است، روزی که شهر به شمیم رایحه45 شهید والا مقام عملیات کربلای 5 در سال 1365 معطر گردید، این روز را به همه مردم شریف شهر زاینده رود تبریک می گویم. امید است با حفظ روحیه انقلابی، بتوانیم از آن افتخارات بزرگ و بی مانند، پاسداری کنیم و با فرهنگ سازی آن را به فرزندانمان منتقل نماییم و برای آیندگان این میراث گرانبها را به یادگار بگذاریم.

 

دعا

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

وَٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *