متن خطبه‌های نماز جمعه شهر زاینده‌رود 3 بهمن‌‌ماه 1399 – 8 جمادی الثانی 1442

خطبه اول

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین نَحمَدُهُ وَ نَسْتَعِینُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ و نَتَوَکّلُ عَلَیهِ، وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم عَلی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاتِهِ سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی‌القاسِم المُصطَفیٰ مُحَمَّد صَلَّى‌اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَسَلَّم، وَ عَلیٰ آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیینَ المَعصُومینَ، سیَّما بَقِیَّةَ اللهِ فی الاَرَضینَ رُوحی وَ اَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفَداءِ.

 

قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى

وَیطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکینًا وَیتِیمًا وَأَسِیرًا . إِنَّمَا نُطْعِمُکمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکمْ جَزَاءً وَلَا شُکورًا

اُوصِیكُمْ عِبَادَاللَّهِ ونَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه

همه نمازگزاران را و خاصه خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و برای تقویت تقوای الهی به یکی از آیات مربوط به و کمک مؤمنانه فاطمه زهرا عَلَیهَا‌الْسَّلام اشاره‌ای می‌کنم.

 

ابن‌عباس نقل می‌کند امام حسن و امام حسین عَلَیهِمَا‌الْسَّلام بیمار شدند. پیامبر گرامی اسلام صَلَّى الله عَلَیهِ وَ آلِهِ وسَلَّمْ به همراه جمعى به عیادت آنان آمدند و به امام على عَلَیهِ‌الْسَّلام پیشنهاد کردند تا براى شفاى فرزندان خود نذر کند. امام على و فاطمه زهرا عَلَیهِمَا‌الْسَّلام و فضه خادمه با پیشنهاد پیامبر گرامی اسلام برای شفای حسنین نذر کردند سه روز روزه بگیرند.

 

وقتی شروع به روزه کردند، هنگام افطار روز اول، تهیدستی بر در خانه آمد و غذا طلب کرد و آن بزرگواران آن تهیدست را بر خود مقدم داشتند و سهم غذاى محدود خود را به آن تهیدست دادند و با آب افطاری کردند و بدون عذا روزه دوم روزه گرفتند. هنگام افطار یتیمى بر در خانه آمد و غذا طلب کرد و آن بزرگواران آن یتیم را بر خود مقدم داشتند و برای بار دوم سهم غذاى محدود خود را به آن یتیم دادند و با آب افطاری کردند و بدون عذا روزه سوم روزه گرفتند. هنگام افطار اسیرى بر در خانه آمد و غذا طلب کرد و آن بزرگواران آن اسیر را بر خود مقدم داشتند و برای بار سوم سهم غذاى محدود خود را به آن اسیر دادند و با آب افطاری کردند.

 

در این هنگام آیات سوره هل اتی نازل شد

وَیطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکینًا وَیتِیمًا وَأَسِیرًا . إِنَّمَا نُطْعِمُکمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکمْ جَزَاءً وَلَا شُکورًا.

و غذای خود را با این‌که به آن علاقه و نیاز دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» می‌دهند و می‌گویند: ما شما را بخاطر خدا اطعام می‌کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی‌خواهیم.

 

بخشی از نکات آیات

انفاق و کمک به دیگران، عمل بسیار ارزشمندی است و هنگامی این عمل ارزش افزوده پیدا می‌کند که

  1. آن‌چه انفاق می‌شود، مورد علاقه و نیاز انسان باشد. «یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‌ حُبِّهِ» همان‌گونه که قرآن کریم در جاى دیگر مى‌فرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» به نیکى نمى‌رسید مگر آن‌که از آنچه دوست دارید، انفاق کنید.
  2. انفاق و کمک برای خدا و خالصانه و به دور از هر ریا، منّت و توقع باشد «نُطْعِمُکمْ لِوَجْهِ»
  3. برای رسیدن به حقیقت اخلاص کمک کننده و انفاق دهنده؛ انتظار پاداش و توقع تشکر هم نباید داشته باشد «لا نُرِیدُ مِنْکمْ جَزاءً وَ لا شُکوراً». همان‌گونه که پیامبر گرامی اسلام در باره حقیقت اخلاص می‌فرماید: إنَّ لِکُلِّ حَقٍّ حَقیقَةً وَ ما بَلَغَ عَبدٌ حَقیقَةَ الاِخلاصِ حَتّی لایُحِبَّ أن یُحمَدَ عَلی شَی‌ءٍ مِن عَمَلٍ لِلّه: هر چیزی دارای روح، معنا و حقیقتی است، بنده به معنای حقیقی و حقیقت اخلاص نمی‌رسد مگر این‌کهبرای کارهایی که برای خدا انجام می‌دهد، انتظار ستایش نداشته باشد، دوست نداشته باشد که مردم او را برای هیچ یک از کارهایی که برای خدا انجام می‌دهد، ستایش کنند.

 

آری اگر شرائط ذکر شده محقق شد خداوند تبارک و تعالی آن را عمل را جاودانه مى‌کند همان‌گونه عمل اهل‌بیت عصمت و طهارت را با نزول آیه جاودانه کرده است.

 

پروین اعتصامى درباره اخلاص در انفاق مى‌گوید:

بزرگى داد یک درهم گدا را

که هنگام دعا یاد آر ما را

یکى خندید و گفت این درهم خُرد

نمى‌ارزید این بیع و شرى‌ را

مکن هرگز به طاعت خودنمایى‌

حجاب دل مکن روى و ریا را

تو نیکى کن به مسکین و تهیدست‌

که نیکى خود سبب گردد دعا را

به وقت بخشش و انفاق پروین‌

نباید داشت در دل جز خدا را

 

دعا

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

وَالْعَصْرِ إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍإِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

وَٱلسَّلَامُ عَلَیكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

 

خطبه دوم 

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ خَالِقِ الْخَلْقِ، بَاسِطِ الرِّزْقِ، فَالِقِ الْأَصْبَاحِ، ذِی الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ، وَ الْفَضْلِ وَ الْإِنْعَامِ، الَّذِی بَعُدَ فَلا یُرَى وَ قَرُبَ فَشَهِدَ النَّجْوَى، ثم الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلیٰ أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین وَ خَاتَمِ السُّفَرَاءِ الْمُکَرَّمِین و حَبِیبِ إِلَهِ الْعَالَمِینَ، الْعَبْدِ الْمُؤَیدِ وَ الرَّسُولِ الْمصدد الْمُصْطَفِی الْأَمْجَدِ، الَّذِی سُمِّی فِی السَمَاءِ بِاَحْمَدِ وَ فِی الْأَرَضِینَ بِأَبِی‌الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمْ.

وَ صَلِّ عَلیٰ عَلِیٍ اَمیرِ المُومِنین، وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِین و آیَتِک الْکبْرى وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ، وَ صَلِّ عَلیٰ الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ، فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلیٰ سِبْطَیِ الرَّحْمَةِ وَ إِمَامی‏‏الْهُدَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ، سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ.

وَ صَلِّ عَلیٰ عَلىٍّ بنِ الْحُسَیْنِ زَینِ ‌الْعابِدِینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلىّ باقِرِ عِلمِ الْنَبِیین وَ جَعْفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ الصّادِقِ وَ موسَی بنِ جَعفَرٍ الْکاظِمِ وَ عَلىّ بنِ مُوسَی الرِّضا الْمُرتَضَی وَ مُحَمَّدٍ بنِ عَلىٍّ الْجَوادِ و عَلىّ‌ بنِ‌ مُحَمَّدٍ الْهادِی وَ الْحَسَنِ بنِ عَلىٍّ الْعَسکَرِی وَ الْخَلفِ الْقائِمِ الْمُنتَظَرِ الْمَهدِی.

اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِینَکَ وَ سُنَّةَ نَبِیِّکَ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِیزاً وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسِیراً وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَاناً نَصِیراً. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ اَئِمَّةِ الْمُسلِمینَ وَحُماةِ الْمُستَضعَفینَ وَهُداةِ المُومِنینَ صَلواةُ الله عَلَیهِم اَجمَعینَ.

 

اُوصِیكُمْ عِبَادَاللَّهِ ونَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه

همه نمازگزاران را و خاصه خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و برای تقویت تقوای الهی مطالبی پیرامون بعضی از موضوعات پیش‌رو تقدیم می‌کنم.

 

رزمایش‌ سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی

رزمایش‌های اجرا شده در دو هفته اخیر توسط سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی، نمایانگر توانمندی، اقتدار، سرعت عمل و تحقق اندیشه ناب رهبر کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر “ما می‌توانیم” است رزمایش‌ها پیام‌های ارزشمند برای جهان اسلام و جهان استکبار داشته است. برای جهان اسلام امید، عزت و افتخار، و برای جهان استکبار ذلت و خاری، شکست و خسارت و مشت محکم بر یاوه‌گویی‌های اسرائیل بود. به دنیا فهماند که هرچه فشار و تحریم بیشتر می‌شود ملت ایران مصمم‌تر و توانمندتر خواهد شد.

 

روز تکریم مادران و همسران شهدا

هفته آینده سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها و روز تکریم مادران و همسران شهدا است. ادای احترام می‌کنیم به مقام شامخ مادران و همسران شهدا که با صبر و ایستادگی از خون شهیدانشان پاسداری کردند و ما امروز شرمنده آن بزرگواران هستیم که نتوانستیم سر زونی از مجاهدت آنان را پاسخ دهیم و حق آنان را ادا کنیم.

 

کتاب صعود 40 ساله

در آستانه دهه مبارک فجر هستیم یکی از موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود دستاوردهای انقلاب اسلامی است که بخشی از آن در کتاب صعود 40 ساله جمع‌آوری شده است و به صورت رایگان در فضای مجازی منتشر شده است، مطالعه این کتاب ارزشمند را به همگان توصیه می‌کنم.

دعا

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

وَٱلسَّلَامُ عَلَیكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

 

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *