متن خطبه‌های نماز جمعه شهر زاینده‌رود 15 اسفند‌‌ماه 1399 – 21 ماه مبارک رجب 1442

خطبه اول

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین نَحمَدُهُ وَ نَسْتَعِینُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ و نَتَوَکّلُ عَلَیهِ، وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّم عَلی حَبیبِه وَ نَجیبه وَ خیَرَتِه فی خَلقه وَ حافِظِ سِرّه وَ مُبَلِّغِ رِسالاتِهِ سَیِّدِنا وَ نَبیِّنا اَبی‌القاسِم المُصطَفیٰ مُحَمَّد صَلَّى‌اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَسَلَّم، وَ عَلیٰ آلِه الاَطیَبینَ الاَطهَرینَ المُنتَجَبینَ الهُداةِ المَهدیینَ المَعصُومینَ، سیَّما بَقِیَّةَ اللهِ فی الاَرَضینَ رُوحی وَ اَرواحُ العالَمینَ لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفَداءِ.

اُوصِیكُمْ عِبَادَاللَّهِ ونَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه

همه شما نمازگزاران را و خاصه خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و برای تقویت تقوای الهی به مناسبت شهادت امام موسی کاظم عَلَیهِ‌السَّلام در این خطبه به سیره آن بزرگوار اشاره‌ می‌کنم.

 

امام موسی بن جعفر مشهور به امام موسی کاظم عَلَیهِ‌السَّلام، ملقب به باب الحوائج، هفتمین امام شیعیان، در 7 صفر سال 128 هجری قمری در مدينه، دیده به جهان گشود، در سال 148 هجری قمری، در سن 20 سالگی، به امامت رسید و پس از 35 سال امامت، در 25 رجب سال 183 هجری قمری و در سن 55 سالگی به شهادت رسید.

 

در سال 148 قمرى پدر بزرگوارش حضرت امام جعفر صادق عَلَیهِ‌السَّلام به دست منصور دوانیقی خلیفه ستمگر عباسی به شهادت رسید و امام موسی کاظم عَلَیهِ‌السَّلام عهده‌دار امامت و رهبری جهان اسلام گردید و در دوران امامت با چهار خلیفه غاصب عباسی به نام‌های منصور، هادی، مهدی و هارون مواجه بود که همگی در استبداد و خودکامگی دست کمی از نیاکان ملعون خود نداشتند.

 

سیره عملی امام موسی کاظم عَلَیهِ‌السَّلام

مبارزه با عوام فریبی

عوام فریبی لازمه نفاق است و منافقین برای پیش‌برد اهداف رذیلانه خود، از عوام فریبی استفاده می‌کنند و  خلفای غاصب و فاجر چون از این گروه جدا نیستند؛ برای استحکام پایه‌های دولت خود، دست به دامان همین شیوه می‌شدند و سیره عملی امام موسی کاظم عَلَیهِ‌السَّلام در این زمینه، مبارزه منفی با عوام فریبی خلفای غاصب بوده است. آنگاه که هارون الرشید، با شترهای صفوان جمال برای عوام فریبی، به سفر حج می رود، یا با عوام فریبی، خود را پسر عموی پيامبر می‌خواند، یا با عوام فریبی، می‌خواهد فدک را به امام برگرداند، یا با عوام فریبی انتصاب امام به پیامبر را منکر می‌شود؛ امام در یک مبارزه منفی عوام فریبی خلیفه غاصب را برملا می‌سازد.

 

چاره‌اندیشی مشکلات

خلفای غاصب برای رسیدن به مطامع زودگذر دنیایی خود، همواره برای شهروندان مسلمانان، مشکلات فراوانی را بوجود می‌آوردند و سیره عملی امام موسی کاظم عَلَیهِ‌السَّلام چاره اندیشی برای مشکلات مسلمین است، بر این اساس علی بن یقطین را اجازه می‌دهد تا در دستگاه حکومتی وارد شود، مسئولیت بپذیرد و گره‌گشای مشکلات مسلمانان باشد.

برخورد سازنده

یکی از راه‌های مبارزه با دین، ترویج فساد است و سیره عملی حضرت امام موسي کاظم عَلَيْهِ‌السَّلام، تربیت و اصلاح افراد جامعه به منظور مبارزه با این شیوه است، از این رو بر درِ خانه‌ بُشر حافی عیاش می‌ایستد و برای برچیده شدن بساط فسق و فجور با ارشاد غیر مستقیم وارد عمل می‌شود و با برخورد تربیتی، بشر حافی را یک باره دگرگون می‌سازد و در نتیجه، هم بساط فسق و فجور جمع می‌شود و هم بشر حافی متحول می‌گردد.

 

توبیخ سازنده

همواره کارگزارن و عوامل اجرایی به دلایل گوناگون مرتکب خطا می‌شوند و اگر از تکرار خطا جلوگیری نشود به یک رویه مرسوم تبدیل شده و همه عوامل را فرا می‌گیرد و سیره عملی حضرت امام موسي کاظم عَلَيْهِ‌السَّلام، به منظور اصلاح کارگزار متخلف، جلوگیری از گسترش خطا و تبدیل شدن به یک سنت ماندگار است بر این اساس علی بن یقطینِ وزیر را بخاطر بی توجهی به یکی از مراجعین بنام ابراهیم جمّال توبیخ می‌کند.

 

سیره عملی حضرت امام موسی کاظم عَلَیهِ‌السَّلام در تبلیغ و ترویج دین، در رهبری و هدایت جامعه، در ساماندهی ارکان اصلی شیعه، در مبارزه نفس‌گیر با افکار انحرافی، در مبارزه منفی با خلفای فاسد و فاجر و در تربیت افراد جامعه؛ به حدی موفقیت آمیز و پیروزمندانه بود که خلفای غاصب، وجود پر برکت امام را نتوانستند تحمل کنند و با آن که آن بزرگوار را چندین بار به زندان انداختند، سرانجام پس از 35 سال امامت، در 25ماه رجب سال 183 هجری قمری و در سن 55 سالگی، سندی بن شاهک، به دستور هارون الرشيد، خلیفه ملعون عباسی در زندان بغداد آن بزرگوار را به شهادت رساند و در شهر کاظمین و در زمینی که توسط آن بزرگوار خریداری شده بود، دفن گردید.

وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا

 

دعا

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

وَالْعَصْرِ إِنَّ الإنْسَانَ لَفِی خُسْرٍإِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

وَٱلسَّلَامُ عَلَیكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

 

خطبه دوم 

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ خَالِقِ الْخَلْقِ، بَاسِطِ الرِّزْقِ، فَالِقِ الْأَصْبَاحِ، ذِی الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ، وَ الْفَضْلِ وَ الْإِنْعَامِ، الَّذِی بَعُدَ فَلا یُرَى وَ قَرُبَ فَشَهِدَ النَّجْوَى، ثم الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلیٰ أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین وَ خَاتَمِ السُّفَرَاءِ الْمُکَرَّمِین و حَبِیبِ إِلَهِ الْعَالَمِینَ، الْعَبْدِ الْمُؤَیدِ وَ الرَّسُولِ الْمصدد الْمُصْطَفِی الْأَمْجَدِ، الَّذِی سُمِّی فِی السَمَاءِ بِاَحْمَدِ وَ فِی الْأَرَضِینَ بِأَبِی‌الْقَاسِمِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمْ.

وَ صَلِّ عَلیٰ عَلِیٍ اَمیرِ المُومِنین، وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِین و آیَتِک الْکبْرى وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ، وَ صَلِّ عَلیٰ الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ، فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ، وَ صَلِّ عَلیٰ سِبْطَیِ الرَّحْمَةِ وَ إِمَامی‏‏الْهُدَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ، سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ.

وَ صَلِّ عَلیٰ عَلىٍّ بنِ الْحُسَیْنِ زَینِ ‌الْعابِدِینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلىّ باقِرِ عِلمِ الْنَبِیین وَ جَعْفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ الصّادِقِ وَ موسَی بنِ جَعفَرٍ الْکاظِمِ وَ عَلىّ بنِ مُوسَی الرِّضا الْمُرتَضَی وَ مُحَمَّدٍ بنِ عَلىٍّ الْجَوادِ و عَلىّ‌ بنِ‌ مُحَمَّدٍ الْهادِی وَ الْحَسَنِ بنِ عَلىٍّ الْعَسکَرِی وَ الْخَلفِ الْقائِمِ الْمُنتَظَرِ الْمَهدِی.

اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِینَکَ وَ سُنَّةَ نَبِیِّکَ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِیزاً وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسِیراً وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَاناً نَصِیراً. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ اَئِمَّةِ الْمُسلِمینَ وَحُماةِ الْمُستَضعَفینَ وَهُداةِ المُومِنینَ صَلواةُ الله عَلَیهِم اَجمَعینَ.

 

قال رسول الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سَلَّم

ما مِن مُسلِمٍ یَغرِسُ غَرساً یَأکُلُ مِنهُ اِنسانٌ أو دابَّةٌ أو طَیرٌ إلّا أن یُکتَبَ لَهُ صَدَقَةٌ إلی یَومِ القِیامَة

اُوصِیكُمْ عِبَادَاللَّهِ ونَفْسِی بِتَقْوَى اللَّه

همه شما نمازگزاران را و خاصه خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و برای تقویت تقوای الهی به مناسبت‌های هفته اشاره می‌شود.

 

درختکاری صدقه جاریه است

امروز روز درختکاری و روز منابع طبیعی است خداوند زمین را در اختیار انسان قرار داد تا آن را آباد کند و یکی از راه‌های آبادانی زمین، حفظ منابع طبیعی است و یکی از راهگارهای حفظ منابع طبیعی، درختکاری است.

پیامبر گرامی اسلام صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سَلَّم می‌فرماید: ما مِن مُسلِمٍ یَغرِسُ غَرساً یَأکُلُ مِنهُ اِنسانٌ أو دابَّةٌ أو طَیرٌ إلّا أن یُکتَبَ لَهُ صَدَقَةٌ إلی یَومِ القِیامَة. هر مسلمانی که درختی بکارد یا کشاورزی کند، در برابر هر مقدار از آن که انسان، پرنده و یا حیوانی بخورد، خداوند پاداشی مثل پاداش صدقه تا روز قیامت به وی خواهد داد.

 

روز پنج شنبه روز مبعث است

مبعث بزرگ‌ترین روز تاریخ بشر و بعثت رسول گرامی اسلام، بزرگ‌ترین حادثه‌ای تاریخ بشر است و به تعبیر حضرت امام خمینی رحمت الله علیه روزی شریف‌تر از بعثت نیست و حادثه‌ای بزرگتر از بعثت رسول اکرم وجود ندارد، چرا که بزرگتر از رسول اکرم در عالمِ وجود نیست و بزرگتر و مهمتر از  قرآن کریم قانونی در هستی وجود ندارد.

 

شوراهای اسلامی شهر و روستا

یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و یکی از ویژگی‌های قانون اساسی، قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

در قانون اساسی در باره شوراها یک فصل و هشت اصل اختصاص داده شده است. در اصل‏ هفتم، شوراهای اسلامی شهر و روستا از اركان‏ تصمیم‏ گیری‏ و اداره‏ امور كشور به حساب آمده و از نظر اهمیت در کنار مجلس‏ شورای‏ اسلامی قرار گرفته است.

 

هدف تشکیل شورای شهر و روستا

هدف از تشکیل شورای شهر و روستا عبارت است از:

  1. مشارکت مردم در تهیه برنامه‏‌های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و رفاهی‏ شهر و روستا؛
  2. مشارکت مردم در تحقق برنامه‏‌های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و رفاهی‏ شهر و روستا؛
  3. سرعت بخشی و پیشبرد سریع برنامه‌ها
  4. ایفای نقش در تهیه طرح‌های پیشنهادی و ارائه به مجلس‏ شورای‏ اسلامی
  5. نظارت مؤثر مردمی بر امور شهر و روستا
  6. ایفای نقش یکسان برای تحقق عدالت اجتماعی و جلوگیری‏ از تبعیض

 

همه این موارد حکایت از نقش مهم شوراها در رتق و فتق امور دارد، اما از این نقش، خوب استفاده نشده و در بعضی از موارد به دلیل نارسایی‌های موجود سبب تضییع حقوق عامه گردیده است. البته نارسایی‌های موجود بخشی از آن بدلیل اشکال ساختاری است و بخشی دیگر بدلیل اشکال رفتاری است. یعنی کسی که زمینه تخلف دارد، اشکال ساختاری او را به تخلف می‌کشاند.

 

به همین خاطر شوراها

بجای این که سبب پیشرفت شوند؛ در مواردی سبب توقف یا پسرفت شده‌اند؛

بجای این که حافظ حقوق عامه باشند؛ تضییع کننده حقوق عامه شده‌اند؛

بجای این که با رانت‌خواری مبارزه کنند؛ خود رانت‌خوار شده‌اند؛

بجای این که در مقابل فساد، دژ محکم باشند؛ خود فسادزا شده‌اند؛

بجای این که به خط مقدم مبارزه با تخلف تبدیل شوند؛ خود تخلف‌زا شده‌اند؛

بجای این که شورای شهر باشند؛ شورای شهرداری شده‌اند.

 

البته نهادهای متولی و نظارتی شوراها و شهرداری‌ها هم با ترک فعل به این نابسامانی دامن می‌زنند و وقتی غرق در الطاف شوراها و شهرداری‌ها شوند خود را مدیون شهرداری‌ها می‌دانند و بهتر از این نمی‌توانند عمل کنند.

 

قوه قضائیه رسما اعلام کرده است، یکی از نهادهایی که بیشترین دستگیری را داشته و کانون‌ تخلف و جرم شده است؛ شوراهای شهر و روستا بوده است. شوراها هم اشکال ساختاری دارند هم اشکال رفتاری. اشکال ساختاری به اشکال در  قانون برمی‌گردد، و اشکال رفتاری به بی‌دقتی در تأیید صلاحیت داوطلبین و بی‌توجهی مردم در انتخابات برمی‌گردد. یعنی در بسیاری از موارد، نه آدم‌های حسابی داوطلب شده‌اند، نه صلاحیت داوطلبین درست انجام شده است و نه مردم درست انتخاب کرده‌اند.

 

بر این اساس الآن که وقت ثبت نام داوطلبین شوراها است، لازم است کسانی که شایستگی اخلاقی، صلاحیت رفتاری، توان اجرایی، روحیه خدمت‌گذاری و فرصت لازم برای فعالیت دارند؛ داوطلب شوند و ثبت نام کنند و مردم هم بی‌تفاوت نباشند با راه‌کارهای اساسی و فراخوان عمومی، از افراد صلاحیت‌‌دار بخواهند تا ثبت نام کنند، که هیچ دوره‌ای به اهمیت این دوره نبوده است.

دعا

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ  فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ  إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ

وَٱلسَّلَامُ عَلَیكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

1 Comment

  1. امین اصفهانی

    بسیار عالی بود مخصوصا بخش مربوط به امام کاظم علیه السلام و بخش شوراها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *