انتخاب اصلح

 چرا انتخاب اصلح ؟

به چند دلیل در بین دارندگان شرائط، باید شایسته‌ترین و صالح‌ترین آنان را انتخاب کرد.

  1. با انتخاب اصلح، بهتر و صحیح‌تر تکلیف ادا می‌شود؛
  2. با انتخاب اصلح، بهتر و صحیح‌تر وظیفه انجام می‌شود؛
  3. با انتخاب اصلح، بهتر و صحیح‌تر از حق انتخاب استفاده می‌شود؛
  4. با انتخاب اصلح بهتر و صحیح‌تر دین ادا می‌شود؛
  5. با انتخاب اصلح، بهتر و صحیح‌تر امانت به اهلش سپرده می‌شود؛
  6. با انتخاب اصلح، بهتر اهداف انتخابات محقق می‌شود؛
  7. با انتخاب اصلح، حق مردم بهتر ادا می‌شود؛
  8. با انتخاب اصلح، کشور کمتر با چالش روبرو می‌شود؛

با انتخاب اصلح، از بازخواست آیندگان و روز قیامت نجات پیدا می‌کنیم.


با انتخاب اصلح به شایسته سالاری رأی دهیم 

انتخاب اصلح ، رأی به اصل شایسته سالاری است، کسی که در انتخابات به اصلح رأی می‌دهد، در حقیقت انسان ارزشمند است که از انتخاب افراد غیر شایسته و ناصالح گریخته و به شایسته سالاری رأی داده است و کسی که بدون توجه به شایسته سالاری انتخاب می‌کند نمی‌تواند انسان ارزشمند باشد چرا که ممکن نیست، انسان ارزشمند، اختیار خود و جامعه را به افراد غیر شایسته و ناصالح بدهد.


با انتخاب اصلح امانت الهی را به اهلش واگذار کنیم

مسئولیت، امانت الهی است و خداوند تبارک و تعالی اختیار این امانت را به ما واگذار کرده است و ما در انتخابات، آن مسئولیت را به جای خداوند تبارک و تعالی، به فرد یا افرادی تفویض می‌کنیم، پس باید در انتخابات به اصلح رأی داد و اصلح را انتخاب کرد تا امانت به اهلش واگذار ‌شود و الا در امانت خیانت کرده‌ایم.


با انتخاب اصلح گرفتار عملکرد منتخب نشویم

از آن جائی که مسئولیت کارهای منتخب به صورت مستقیم بر عهده‌ی انتخاب‌کنندگان نیز می‌باشد؛ باید فرد اصلح را انتخاب کرد تا با انتخاب اصلح کمتر گرفتار شویم و مجبور شویم پاسخ‌گوی عملکرد منتخب باشیم. پیامبر گرامی اسلام در این زمینه می‌فرماید: اَصلِح وَزیرَکَ فَاِنَّهُ الَّذی یقُودُکَ اِلَی الجَنَّةِ اَوِ النّارِ؛ وزیر خود را صالح گردان، زیرا همانا او کسی است که تو را به بهشت یا جهنم می‌برد.


با انتخاب اصلح از خیانت جلوگیری کنیم

با انتخاب اصلح جلوی خیانت گرفته می‌شود و انتخاب غیر اصلح خیانت به جامعه اسلامی است. پیامبر گرامی اسلام در این زمینه می‌فرماید: مَنِ استَعمَلَ عامِلاً مِنَ المُسلِمینَ وَ هُوَ یعلَمُ اَنَّ فیهِم اَولَی بِذلِکَ مِنهُ وَ اَعلَمُ بِکِتابِ اللهِ وَ سُنَّةِ نَبِیهِ فَقَد خانَ اللهَ وَ رَسولَه وَ جَمیعَ المُسلِمینَ؛ هر کس از مسلمانان کارگزاری را بر مسئولیتی بگمارد، در حالی که می‌داند در میان مسلمانان، از او شایسته‌تر و داناتر به کتاب خدا و سنت پیامبر وجود دارد، بی‌تردید به خدا و پیامبر و جمیع مسلمانان خیانت کرده است.


با انتخاب اصلح دوام دولت و ملت را تضمین کنیم

انتخاب اصلح دوام دولت و ملت را تضمین می کند و انتخاب غیر اصلح، میدان دادن و مسئولیت دادن به افراد ناشایست و ناصالح است که دوام دولت و ملت را به خطر می‌اندازد، امام على عَلَیهِ‌الْسَّلام می‌فرماید: یستَدَلَّ عَلَی ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ؛ چهار چیز باعث شکست دولت‌ها می‌شود: ضایع کردن اصول و سرگرم شدن به فروع و به کار گماردن آدم‌های پست و کنار گذاشتن انسان‌های شایسته و فاضل.


با انتخاب اصلح به شایسته سالاری رأی دهیم 

انتخاب اصلح ، رأی به اصل شایسته سالاری است، کسی که در انتخابات به اصلح رأی می‌دهد، در حقیقت انسان ارزشمند است که از انتخاب افراد غیر شایسته و ناصالح گریخته و به شایسته سالاری رأی داده است و کسی که بدون توجه به شایسته سالاری انتخاب می‌کند نمی‌تواند انسان ارزشمند باشد چرا که ممکن نیست، انسان ارزشمند، اختیار خود و جامعه را به افراد غیر شایسته و ناصالح بدهد.

با انتخاب اصلح امانت الهی را به اهلش واگذار کنیم

مسئولیت، امانت الهی است و خداوند تبارک و تعالی اختیار این امانت را به ما واگذار کرده است و ما در انتخابات، آن مسئولیت را به جای خداوند تبارک و تعالی، به فرد یا افرادی تفویض می‌کنیم، پس باید در انتخابات به اصلح رأی داد و اصلح را انتخاب کرد تا امانت به اهلش واگذار ‌شود و الا در امانت خیانت کرده‌ایم.

قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید: إِنَّ اللّهَ یأْمُرُکمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکمْتُم بَینَ النَّاسِ أَن تَحْکمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا یعِظُکم بِهِ إِنَّ اللّهَ کانَ سَمِیعًا بَصِیرًا؛ خدا به شما فرمان مى‏دهد که امانت‌ها را به صاحبان برسانید و چون میان مردم داورى مى‏کنید به عدالت داورى کنید در حقیقت نیکو چیزى است که خدا شما را به آن پند مى‏دهد خدا شنواى بیناست.

 

با انتخاب اصلح گرفتار عملکرد منتخب نشویم

از آن جائی که مسئولیت کارهای منتخب به صورت مستقیم بر عهده‌ی انتخاب‌کنندگان نیز می‌باشد؛ باید فرد اصلح را انتخاب کرد تا با انتخاب اصلح کمتر گرفتار شویم و مجبور شویم پاسخ‌گوی عملکرد منتخب باشیم. پیامبر گرامی اسلام در این زمینه می‌فرماید: اَصلِح وَزیرَکَ فَاِنَّهُ الَّذی یقُودُکَ اِلَی الجَنَّةِ اَوِ النّارِ؛ وزیر خود را صالح گردان، زیرا همانا او کسی است که تو را به بهشت یا جهنم می‌برد.

 

با انتخاب اصلح از خیانت جلوگیری کنیم

با انتخاب اصلح جلوی خیانت گرفته می‌شود و انتخاب غیر اصلح خیانت به جامعه اسلامی است پیامبر گرامی اسلام در این زمینه می‌فرماید: مَنِ استَعمَلَ عامِلاً مِنَ المُسلِمینَ وَ هُوَ یعلَمُ اَنَّ فیهِم اَولَی بِذلِکَ مِنهُ وَ اَعلَمُ بِکِتابِ اللهِ وَ سُنَّةِ نَبِیهِ فَقَد خانَ اللهَ وَ رَسولَه وَ جَمیعَ المُسلِمینَ؛ هر کس از مسلمانان کارگزاری را بر مسئولیتی بگمارد، در حالی که می‌داند در میان مسلمانان، از او شایسته‌تر و داناتر به کتاب خدا و سنت پیامبر وجود دارد، بی‌تردید به خدا و پیامبر و جمیع مسلمانان خیانت کرده است.

 

یا در روایت دیگری پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: أَیمَا رَجُلٍ اسْتَعْمَلَ رَجُلًا عَلَى عَشَرَةِ أَنْفُسٍ عَلِمَ أَنَّ فِی الْعَشَرَةِ أَفْضَلَ مِمَّنِ اسْتَعْمَلَ فَقَدْ غَشَّ اللَّهَ وَ غَشَّ رَسُولَهُ وَغَشَّ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِینَ؛ هر کس مردى را بر ده تن ریاست دهد و بداند که میان آنها کسى هست که از او برتر است پس به خدا و رسول خدا و جماعت مسلمین خیانت کرده است.

 

با انتخاب اصلح دوام دولت و ملت را تضمین کنیم

انتخاب اصلح دوام دولت و ملت را تضمین کنیم و انتخاب غیر اصلح، میدان دادن و مسئولیت دادن به افراد ناشایست و ناصالح است که دوام دولت و ملت را به خطر می‌اندازد، امام على عَلَیهِ‌الْسَّلام می‌فرماید: یستَدَلَّ عَلَی ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ؛ چهار چیز باعث شکست دولت‌ها می‌شود: ضایع کردن اصول و سرگرم شدن به فروع و به کار گماردن آدم‌های پست و کنار گذاشتن انسان‌های شایسته و فاضل.

چرا انتخاب اصلح ؟

به چند دلیل در بین دارندگان شرائط، باید شایسته‌ترین و صالح‌ترین آنان را انتخاب کرد

  1. با انتخاب اصلح، بهتر و صحیح‌تر تکلیف ادا می‌شود؛
  2. با انتخاب اصلح، بهتر و صحیح‌تر وظیفه انجام می‌شود؛
  3. با انتخاب اصلح، بهتر و صحیح‌تر از حق انتخاب استفاده می‌شود؛
  4. با انتخاب اصلح، بهتر و صحیح‌تر دین ادا می‌شود؛
  5. با انتخاب اصلح بهتر و صحیح‌تر امانت به اهلش سپرده می‌شود؛
  6. با انتخاب اصلح، بهتر اهداف انتخابات محقق می‌شود؛
  7. با انتخاب اصلح، حق مردم بهتر ادا می‌شود؛
  8. با انتخاب اصلح، کشور کمتر با چالش روبرو می‌شود؛
  9. با انتخاب اصلح، از بازخواست آیندگان و روز قیامت نجات پیدا می‌کنیم.

 

معنای اصلح چیست؟

اصلح یعنی کسی که شرائط مسئولیت را بهتر از دیگران دارا است، در حقیقت اصلح کسی است که در بین داوطلب‌ها دین‌دارترین، مؤمن‌ترین، متقی‌ترین، مخلص‌ترین، متعهدترین، شایسته‌ترین، راست‌گوترین، امانت‌دارترین، عدالت‌خواه‌ترین، افراد باشد. اصلح کسی است که در بین داوطلب‌ها شجاع‌ترین، انقلابی‌ترین، جهادی‌ترین، آگاه‌ترین، قانون‌فهم‌ترین، جدی‌ترین، کارآمدترین، مدیرترین، خدوم‌ترین، مردمی‌ترین، دردآشنا‌ترین، خوش‌نام‌ترین، دل‌سیرترین، ساده‌زیست‌ترین و دشمن شناس‌ترین افراد باشد.

 

برای انتخاب اصلح باید با مطالعه و تحقیق از بین دارندگان شرائط، با بررسی برنامه‌های داوطلبین، با سؤال از اهل فن و با پرس و جو از مطلعین، اقدام نمود و اصلح را انتخاب کرد.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می‌فرماید: “همگان به ویژه خواص و روحانیون وظیفه دارند با حداکثر دقت افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند.عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.”

 

با احراز صلاحیت دقیق‌تر، با انتخابات پرشورتر، با انتخاب اصلح و مطالبه‌گری از منتخب؛ به استقبال ظهور برویم.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *