معجزه دفاع مقدس

دفاع مقدس معجزه شد

با آن که بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین اتحاد جهانی بر علیه انقلاب اسلامی شکل گرفته بود و صدام با پشتیبانی بین‌المللیِ عظیم‌ترین و قدرتمندترین قدرت‌های جهان و با کمک مستشاران عالی‌رتبه نظامی دنیا و بهره مندی از همه فنون نظامی و تاکتیکی و استفاده از همه تسلیحات مدرن زمینی، هوائی و دریائی روز دنیا، به ایران اسلامی حمله ور شد؛ اما دشمن قدار و تا دندان مسلح در برابر ملتی دست خالی، بدون حامی، بدون مدافع، بدون تسلیحات متعارف و بدون تجهیزات لازم نظامی به زانو درآمد، شکست خورد و از میدان به در شد و در مقابل، نهال انقلاب اسلامی تنومند شد و به اقصی نقاط دنیا صادر گردید، و یک معجزه بی مانند یعنی پیروزی دفاع مقدس شکل گرفت.


وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یذْكَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِیرًا ۗ وَلَینصُرَنَّ اللَّهُ مَن ینصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِی عَزِیزٌ؛ و اگر خدا (رخصت جنگ ندهد و) دفع شر بعضی از مردم را به بعض دیگر نکند همانا صومعه‌ها و دیرها و کنشت‌ها و مساجدی که در آن (نماز و) ذکر خدا بسیار می‌شود همه خراب و ویران شود. و هر که خدا را یاری کند البته خدا او را یاری خواهد کرد، که خدا را منتهای اقتدار و توانایی است.

 

معجزه دفاع مقدس

دفاع مقدس دو معجزه داشت: یکی پیروزی دفاع مقدس و دیگری دستاورد دفاع مقدس، این دو معجزه از دل یک معجزه دیگر یعنی معجزه انقلاب اسلامی پدیدار شد.

 

مقدمه

 

انقلاب اسلامی معجزه‌ای اعجاب انگیز

نام آور بزرگ دوران معاصر و مرجع عالی‌قدر جهان تشیع یعنی حضرت امام خمینی، با الهام از نهضت سیدوسالار شهیدان حضرت امام حسین عَلَیهِ السَّلام، یك قدرت مبتنی بر دین را در جغرافیای سیاسی و حاكمیتی قرن بیستم به نام انقلاب اسلامی بوجود آورد.

 

انقلاب اسلامی به عنوان معجزه‌ای بی‌مانند، باور نکردنی و اعجاب انگیز:

  1. بر پیکر دو ابرقدر شرق و غرب زلزله انداخت؛
  2. تمامی معادلات نظام سلطه را بهم ریخت و تمام نقشه‌هایشان را نقش بر آب کرد؛
  3. دنیا را از انحصار دو ابرقدرت خارج نمود؛
  4. همه جهانیان را برای مقابله با دشمنان بشریت فرا خواند؛
  5. به افسانه دروغین تمدن و پیشرفت پایان داد؛
  6. دین را منبع لایزال قدرت معرفی کرد و نیاز بشریت را به دین و معنویت تبیین كرد؛
  7. به ملت مسلمان و شریف ایران، هویت جهانی بخشید؛
  8. ایران را از یوق استعمار و استثمار و رژیم ستم شاهی نجات داد؛
  9. و دست آمریکا را از کشور امام زمان و منافع بی‌پایان آن قطع کرد.

 

در این شرائط بود که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی، با انتخاب صدّام ملعون دست به توطئه علیه انقلاب اسلامی زدند و جنگ تحمیلی شکل گرفت. صدّام ملعون به دلیل خصوصیات رذیلانه اخلاقی که داشت با هدف تسخیر یک هفته ای ایران و نابودی انقلاب اسلامی انتخاب شد، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا با تأمین تمامی هزینه‌ها و امکانات جنگی، تمام قد به کمک او آمدند و حتی شورویِ ضدّ آمریکا در این قضیّه همراه آمریکا شد و از زمین و هوا و دریا به جان ایران اسلامی افتادند.

 

دفاع جانانه ملت مسلمان  

ملت مسلمان برای دفاع از نهال تازه‌روییده و نوپای انقلاب اسلامی، با ایمان به وعده الهی و باور به حقّانیّت راه، با توسل و توكل بر خدا، با صفای روح و نورانیّتِ دل، با فداکاری و استقامت، با دلیری و شجاعت، با عزم و اراده‌ی قوی، با خردمندی و تدبیر صحیح، با ابتکار و نوآوری و با رهبری مقتدر مثل امام بزرگوار به میدان آمدند و در یك جنگ نابرابر در مقابل دشمن قدار و تادندان مسلح به دفاع پرداختند.

دفاع مقدس معجزه شد

با آن که بزرگترین و بی‌سابقه‌ترین اتحاد جهانی بر علیه انقلاب اسلامی شکل گرفته بود و صدام با پشتیبانی بین‌المللیِ عظیم‌ترین و قدرتمندترین قدرت‌های جهان و با کمک مستشاران عالی‌رتبه نظامی دنیا و بهره مندی از همه فنون نظامی و تاکتیکی و استفاده از همه تسلیحات مدرن زمینی، هوائی و دریائی روز دنیا، به ایران اسلامی حمله ور شد؛ اما دشمن قدار و تا دندان مسلح در برابر ملتی دست خالی، بدون حامی، بدون مدافع، بدون تسلیحات متعارف و بدون تجهیزات لازم نظامی به زانو درآمد، شکست خورد و از میدان به در شد و در مقابل، نهال انقلاب اسلامی تنومند شد و به اقصی نقاط دنیا صادر گردید، و یک معجزه بی مانند یعنی پیروزی دفاع مقدس شکل گرفت.

 

وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى‌

معجزه دفاع مقدس ثابت کرد که پیروزی به دست خداست به زیادی عده و عُده نیست، به زیادی خدم و حشم نیست، به قوت نقشه و تدبیر نیست، به تسلیحات مدرن نیست؛ همه این‌ها وسیله‌اند و لازم، اما نقش تعیین كننده به دست خدا و به ارتباط با خالق هستی محقق می‌شود.

 

پیروزی را اراده‌های برگرفته از ارتباط با خالق هستی رقم می‌زند. هرچه ارتباط با خالق هستی قوی‌تر، محكم‌تر و نزدیك‌تر؛ پیروزی قطعی‌تر خواهد بود. هرچه شرائط سخت‌تر، ارتباط با خالق هستی لازم‌تر و ضروری‌تر خواهد بود. از شرائط سخت رویاروئی با دشمن، باید با ارتباط با خالق هستی گذر كرد.

 

بر این اساس است كه شب عاشورا سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام می‌فرماید می‌خواهیم نماز بخوانیم. آن چه حماسه عاشورا را با عظمت جلوه‌گر ساخته است، ارتباط پدیدآورندگان آن با خداست. آن چه حماسه عاشورا را پیروز، ماندگار، اثرگذار كرده است ارتباط با خالق هستی است. آن چه حماسه بی‌نظیر فتح خرمشهر و عملیات پیروزمندانه بیت المقدس را رقم زد، شعار ای ایران ای مرز پرگهر نبود، بلكه ارتباط با خالق هستی خاصه شب‌های عملیات بود.

 

آن چه نام آور دوران معاصر حضرت امام خمینی درباره عملیات پیروزمندانه بیت المقدس بیان فرمود و خرمشهر را در تاریخ این مرز و بوم جاودانه كرد برگرفته از همین حقیقت است. آن یگانه دوران فرمود: خرمشهر را خدا آزاد كرد.

 

این حقیقت برگرفته از آیات قرآن كریم است، خداوند در آیه 17 سوره انفال می‌فرماید: فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى؛ نه شما بلکه خدا کافران را کشت و تو ای رسول خدا! تو تیر نیفکندی بلکه خدا افکند. یا در آیه 126 سوره آل عمران می‌فرماید: وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَكِیمِ؛ پیروزی تنها از جانب خداوند توانای حکیم است! یا در آیه 25 سوره توبه می‌فرماید: لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِی مَواطِنَ كَثِیرَةٍ وَ یوْمَ حُنَینٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَیئاً وَ ضاقَتْ عَلَیكُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّیتُمْ مُدْبِرِینَ؛ خداوند شما را در جاهای زیادی یاری کرد و بر دشمن پیروز ساخت و در روز حنین نیز یاری نمود؛ در آن هنگام که فزونی جمعیّتتان شما را مغرور ساخت، ولی این فزونی جمعیّت، هیچ به کارتان نیامد و زمین با همه وسعتش بر شما تنگ شده؛ سپس پشت به دشمن کرده، فرار نمودید!

 

این حقیقت را باید حفظ كرد

این حقیقت را که پیروزی به دست خداست و با ارتباط با خالق هستی محقق می‌شود را باید در همه عرصه‌ها حفظ كرد و شایسته و هنرمندانه به نسل‌های آینده منتقل نمود. اگر به فرموده رهبر كبیر انقلاب اسلامی: امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استكبار و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد شروع شده است و اگر بناست همه‌ی عزیزانی كه در سراسر جهان كوله‌بار مبارزه را بر دوش گرفته‌اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلای عزت مسلمین را نموده‌اند، یاری نماییم و اگر می­گوییم تا شرك و كفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم و اگر تصمیم داریم پرچم لا اله الا الله را بر قلل رفیع كرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم و اگر برای هدایت نسل­های آینده باید كمربند‌ها را محكم ببندیم به یقین به ارتباط با خالق هستی بیش از پیش نیازمندیم.

معجزه دفاع مقدس  

پیروزی دفاع مقدس معجزه بود اما خود دفاع مقدس نیز معجزه داشت، معجزه دفاع مقدس این بود که انسان‌ساز شد. در دوران دفاع مقدس انسان‌های بسیاری تربیت شدند، به صورتی که جوانان و نوجوانان این مرز و بوم به چهره‌های ماندگار و ستاره‌گان درخشان تاریخ تبدیل شدند و همانند خورشیدی درخشان بر تارک کشور امام زمان درخشیدند. وقتی در عملیات فتح‌الفتوح، بستان فتح شد حضرت امام فرمود: فتح‌الفتوح فتح یک شهر نیست؛ فتح‌الفتوح، تربیت چنین جوان‌هایی است که عابدانِ شب و شیران روز شدند.

 

معجزه دفاع مقدس این بود که از جوانان این مرز و بوم، انسان‌های مؤمن، پارسا، خردمند، باتدبیر، دارای بصیرت، اهل تضرّع و گریه و عبادت، اهل ایستادگی در مقابل دشمن، اهل مقاومت تا مرز شهادت، ساخت و این معجزه دفاع مقدس بود که از دل دفاع مقدس پدیدار شد.

 

برکات دفاع مقدس

باید برکات و دستاوردهای دفاع مقدس، به درستی نمایان شود تا صحت راه، درستی مسیر مشخص شود و الا ملتی که به صحت راه و درستی مسیرش اعتقاد نداشته باشد یا به آن شک کند مأیوس می‌شود و در نتیجه شکست خواهد خورد. حضرت امام در باره پذیرش قطعنامه سازمان ملل، برکات دفاع مقدس را چنین بیان می‌کند:

هر روز، ما در جنگ بركتى داشته‏ایم كه در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ایم؛

ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ایم؛

ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ایم؛

ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهان خواران كنار زدیم؛

ما در جنگ، دوستان و دشمنان‌مان را شناخته‏ایم؛

ما در جنگ به این نتیجه رسیده‏ایم كه باید روى پاى خودمان بایستیم؛

ما در جنگ ریشه‌هاى انقلاب پر بار اسلامى‌مان را محكم كردیم؛

ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شكستیم؛

ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد یكایك مردمان بارور كردیم؛

ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم كه علیه تمامى قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال مى‏توان مبارزه كرد؛

جنگ ما كمك به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت؛

جنگ ما موجب شد كه تمامى سردمداران نظام‌هاى فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند؛

و از همه این‌ها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق یافت؛

صداى اسلام خواهى آفریقا از جنگ هشت ساله ماست؛

علاقه به اسلام ‏شناسى مردم در آمریكا و اروپا و آسیا و آفریقا یعنى در كل جهان از جنگ هشت ساله ماست؛

ما در جنگ براى یك لحظه هم نادم و پشیمان از عملكرد خود نیستیم؛

من در اینجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیل هاى غلط این روزها رسماً معذرت مى‏خواهم و از خداوند مى‏خواهم مرا در كنار شهداى جنگ تحمیلى بپذیرد.

 

دفاع مقدّس گنج گران‌بها و معدن تمام‌نشدنی است که می‌تواند فرهنگ غنی و ارزشمند تولید کند، در همه زمینه‌ها، کشوری قوی و مستحکم بسازد، نسلی ارزشمند و کارآمد تربیت کند، مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف نماید، بر همه توطئه‌ها فائق آید و همه آرمان‌های انقلاب اسلامی را محقق سازد. به همین خاطر است که دشمن در صدد است دفاع مقدس را بی‌ارزش و بی‌رنگ کند، با شک و شبهه دستاوردهای گران‌بهای آن را باطل، غیرواقعی و ناچیز جلوه دهد و این خطر تحریف، وظیفه ما را در برابر دفاع مقدس به عنوان بقیةالسیف دو چندان کرده است و باید از عهده آن براییم و از دفاع مقدس مردانه دفاع کنیم.

 

دفاع مقدس و وظیفه همگان

 

  1. بزرگداشت شایسته‌ی دفاع مقدس

باید با بزرگداشت شایسته و پر رنگ دفاع مقدس، از دفاع مقدس، دفاع کرد تا ارزش‌های دفاع مقدس ماندگار شود و درس‌های بسیار ارزشمند آن را سینه به سینه و نسل به نسل به آیندگان منتقل گردد و از تحریف آن جلوگیری شود.

 

  1. بیان و ثبت خاطرات دفاع مقدس

همیشه قدرتمندان تاریخ را آن گونه که به نفعشان است، ثبت می‌کنند نه آن گونه که اتفاق افتاده است، تاریخ شفاهی و خاطرات هشت سال دفاع مقدس که یک ثروت ملّی است باید آن گونه که اتفاق افتاده است بازگو و ثبت شود. بیان و ثبت تاریخ شفاهی و خاطرات هشت سال دفاع مقدس حسنه جاریه، انفاق بزرگ و رزق معنوی ملّت است و نباید از آن غافل شد.

 

البته جای این سؤال هست كه چگونه است كه جوانان برومند، انقلابی و جهادگر توانستند این همه حماسه را خلق كنند اما نهادهائی كه مسئولیت ثبت خاطرات این عزیزان را بر دوش دارند در پیچ و خم امور اداری هنوز نتوانسته‌اند قطره‌ای از این اقیانوس بی‌كران مجاهدت‌ها را ثبت كنند و این در حالی است كه خالقان این حماسه‌ها در گمنامی تمام، یكی پس از دیگری، همه آن خاطرات را به همراه خود می‌برند و دست ما و آیندگان از آن‌ها كوتاه ‌مانده است.

 

  1. حفظ روحیه دفاع مقدس

روحیه دفاع مقدس و روحیه جهاد و شهادت باید حفظ شود. چرا که جهاد و شهادت است که اسلام را حفظ کرده است، ملت را در مسیر سعادت نگه‌داشته است. خداوند در آیه 251 سوره بقره می‌فرماید: وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یذْكَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِیرًا  وَلَینصُرَنَّ اللَّهُ مَن ینصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِی عَزِیزٌ؛ و اگر خداوند، بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی‌کرد، زمین را فساد فرامی‌گرفت، ولی خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد.

 

و در آیه 251 سوره بقره می‌فرماید: وَلَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى العَالَمِینَ؛ و اگر خداوند، بعضی از مردم را به وسیله بعضی دیگر دفع نمی‌کرد، زمین را فساد فرامی‌گرفت، ولی خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد.

 

یا نقل است که در روایت درباره جانبازی‌های شهدای کربلا آمده است: لولا صوارمهم و قطع نبالهم لم تسمع الاذان صوت مكبر؛ اگر چکاچک شمشیرهایشان و قطع قطع شدن پیکرهایشان نبود هرگز اذانی از مأذنه‌ای شنیده نمی‌شد.

 

  1. توجه به عوامل پیروزی در دفاع مقدس

دفاع مقدس گنج گران‌بها و معدن تمام‌نشدنی است، باید به روش‌های صحیح و دقیق بازخوانی شود و عوامل پیروزی و دستاوردها و بركات آن برای تولید فرهنگ غنی و ارزشمند و برای ساخت کشوری قوی و مستحکم و برای تربیت نسلی ارزشمند و مسئولان کارآمد و برای پشت سر گذاشن همه مشکلات  و فائق آمدن بر همه توطئه‌ها؛ مورد توجه قرار گیرد و در همه عرصه‌های انقلاب اسلامی بکارگرفته شود.

 

  1. دفاع مقدس باید ادامه یابد

دفاع از حق و حقیقت تمام شدنی نیست، چون دشمنی و رذالتِ دشمنان دین تمام شدنی نیست. حضرت امام در این زمینه می‌فرماید:

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمنان دین در تعقیب­مان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مكتبی­مان را لكه­دار نمایند. ما باید از هویت دینی و شرافت مكتبی­مان دفاع کنیم. ما می­گوییم تا شرك و كفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الا الله» را بر قلل رفیع كرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. جنگ ما جنگ حق و باطل است و تمام شدنى نیست. جنگ ما جنگ فقر و غنا است، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت است و این جنگ از آدم تا ختم زندگى وجود دارد. جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی­شناسد و ما باید در جنگ اعتقادی­مان، بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان، راه اندازیم. راستی اگر بسیج جهانی مسلمین تشكیل شده بود، كسی جرأت جسارت به اسلام و مسلمین را داشت؟ و این همان حقیقت كُلُّ یوْمٍ عَاشُورَا وَ كُلُّ أَرْضٍ كَرْبَلاء است.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *