پیام قیام و نهضت عاشورا و زنده نگهداشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحُسَینُ عَلَیهِ السَّلام و پاسداشت جانفشانیهای آن بزرگوار؛ پاسخ به ندای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» آن بزرگوار (که همه آزادگان تاریخ مخاطب آنند)؛ در گرو «درک صحیح و دریافت درست پیام قیام و نهضت عاشورا است».
پیام قیام و نهضت عاشورا و زنده نگهداشتن یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحُسَینُ عَلَیهِ السَّلام و پاسداشت جانفشانیهای آن بزرگوار؛ پاسخ به ندای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» آن بزرگوار (که همه آزادگان تاریخ مخاطب آنند)؛ در گرو «درک صحیح و دریافت درست پیام قیام و نهضت عاشورا است».
پیام قیام و نهضت عاشورا به احیای ارزشهای دینی و انسانی است که با پیروی از راه و روش حضرت اباعبدالله الحُسَینُ عَلَیهِ السَّلام محقق میشود.
كسانی میتوانند پیام قیام و نهضت عاشورا درک کنند و یاد و خاطره سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحُسَینُ عَلَیهِ السَّلام را زنده نگهدارند و ندای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» آن بزرگوار را پاسخ دهند؛ كه پیام قیام و نهضت عاشورا را به خوبی دریافت کرده باشند.
در طول تاریخ هرجا موفقیتی برای جهان اسلام حاصل شده است همه بخاطر دریافت درست پیام قیام و نهضت عاشورا بوده است.
اگر سید جمال الدین اسدآبادی آن مبارز خستگی ناپذیر توانست با همبستگی بین جهان اسلام در برابر استعمار ایستادگی کند؛
اگر آیة الله میرزای شیرازی به عنوان پیشوای مسلمین جهان توانست در برابر انگلیس با فتوای تحریم از کیان اسلام و مسلمین دفاع کند؛
اگر آیة الله سید محمد کاظم یزدی توانست بخاطر دفاع از کیان اسلام و مسلمین بر علیه اجانب فتوای جهاد دهد؛
اگر میرزای دوم با فتوایش توانست لرزه بر ارکان حکومت استعماری انگلیس افکند و با فتوای جهاد فصل جدیدی در مبارزات مسلمانان بر علیه استعمار و اجانب بگشاید؛
اگر آیتالله حاج سید ابوالقاسم کاشانی و آیتالله سید حسن مدرس توانستند با استبداد پهلوی مبارزه کنند؛
و اگر بزرگانی مانند گاندی یا چگوارا، الگوی مبارزانی خود را، قیام و نهضت عاشورا قرار دادند؛
و اگر رهبر كبیر انقلاب توانست به برکت انقلاب اسلامی، به ملت مسلمان و شریف ایران، هویت جهانی دهد و دست آمریکا را از کشور امام زمان قطع کند و ایران را از یوق استعمار و استثمار و رژیم ستم شاهی رهائی بخشد؛
و اگر انقلاب اسلامی توانست در دنیا زلزلهای ایجاد کند و بر پیکر دو ابرقدرت شرق و غرب لرزه بیندازد؛ همه و همه بخاطر «درک صحیح پیام قیام و نهضت عاشورا است».
پیام قیام و نهضت عاشورا
دفاع جانانه از حق و حقیقت است.
کرنش در برابر معروف و خروش در برابر منكر است.
مبارزه با ظلم و فساد “ولو بلغ ما بلغ” است.
تحقق شعار “هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة” است.
عمل بهنگام، اقدام شایسته، روحیه جهادی، حركت انقلابی، اراده جدی و تلاش شبانهروزی در ساخت زندگی شرافتمندانه خود و دیگران است.
دوری از اشرافیگری، برتریجوئی، عوامفریبی و دوروئی در یک کلام دوری از رزائل اخلائی است.
عمل به “كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِكُمْ” است.
انجام دقیق و صحیح وظیفه است.
راز نیاز و مناجات در دل شب با خالق هستی است.
استقامت در برابر مشکلات و صبوری در برابر سختیها است.
برگزاری مراسم عزاداری با آداب و شرائط و حفظ آن از آفت و آسیب است.
تبیین ابعاد سیاسی، حماسی و عزتمندی قیام است.
و در یک کلام پیام عاشورا به احیا رویداد مقدس غدیر است.
پیام قیام و نهضت عاشورا
جائی برای بازیهای سیاسی نیست.
جائی برای ترجیح دادن منافع شخصی بر مصالح عمومی نیست
جائی برای دستاندازى به بیتالمال نیست
جائی برای مقامخواهی و رانت خواری نیست
جائی برای درشتی نیست، بلکه جای درستی است
جائی برای جنجال آفرینی نیست، بلکه جای جهادگری است
جائی برای قانونگریزی نیست، بلکه جای قانونمدار است.
دریافت صحیح پیام قیام و نهضت عاشورا
به معركه گیری و عربده زدن در مجالس عزاداری نیست.
به حركات نسنجیده، رفتارهای دون شأن، سخنان بیاساس و خرافهبازی نیست.
به قمه زدن، به خشت زدن، تازیانه زدن، به بدن لطمه زدن و بدن را خون انداخت نیست.
به انگشترهاى خاردار و به زنجیرهای تیغ دار و به گردن انداختن زنجیر و روی زمین خزیدن و عوعو کرد نیست.
با پای برهنه روی برف و باران راه رفتن و در میان آتش قدم زدن نیست.
به علمها و تبلهای آن چنانی نیست.
به ترانهوار مرثیه سرائی و به سبک مبتذل شعر خوانی نیست.
به برپائی جلسات تا نیمه شب و قضا شدن نماز صبح نیست.
همه اینها مخالف راه و روش حضرت اباعبدالله الحُسَینُ عَلَیهِ السَّلام است.
دریافت صحیح پیام قیام و نهضت عاشورا
تنها به راه اندازی هیئت و دسته جات عزاداری نیست.
تنها به برپائی مجالس عزاداری و درست كردن تكایا نیست.
تنها به سینه زدن و زنجیر زدن، به عَلَم و كُتل و بیرق نیست.
تنها به خرج دادن و نذری دادن نیست.
اینها گرچه لازم است اما کافی نیست.
عزادار حسینی و مدافع واقعی اهل بیت عصمت و طهارت کیست؟
“عزادار واقعی” با پیروی از حضرت اباعبدالله الحُسَینُ عَلَیهِالسَّلام ارزشهای دینی و انسانی را احیای میکند.
“عزادار واقعی” مراسم عزاداری را با آداب و شرائط برگزاری میکند و آن از آفت و آسیب حفظ میکند.
“عزادار واقعی” به فراگیری آموزههای دینی اهتمام میورزد و با شرکت در مجالس عزاداری، بر دانش دینی خود میافزاید.
“عزادار واقعی” یک انسان متدین است و در انجام واجبات و ترک محرمات و حتی رعایت مستحبات و ترک مکروهات دقت دارد و مراسم عزا را بگونهای برگزار میکند که واجبی ترک نشود و حرامی مرتکب نگردد.
“عزادار واقعی” یک انسان به تمام معنی معنوی است، کسی است که با راز و نیاز با حضرت حق خاصه در دل شب جایگاه معنوی خود را ارتقا میبخشد و شایستگی لازم را در خود بوجود میآورد و در مجالس عزا از ارتباط با خالق هستی غافل نمیشود.
“عزادار واقعی” یک انسان به تمام معنی اخلاقی است با حرکات وزین؛ شایستگی خود را در پیروی از امام نشان دهد و از آن چه وهن شیعه است خود را دور نگهمیدارد.
“عزادار واقعی” یک انسان به تمام معنی منطقی است و آموزههای دینی را با سند و دلیل میپذیرد و از خرافه و بدعت به دور است.
“عزادار واقعی” یک انسان به تمام معنی متعادل است در همه برنامههای سوگواری سید و سالار شهیدان اعتدال را رعایت میکند.
“عزادار واقعی” یک انسان به تمام معنی عزتمند است؛ حرکات و سکنات او حکایت از عزتمندی قیام عاشورا دارد.
“عزادار واقعی” یک انسان کاملاً سیاسی است، از حق و حقیقت به عنوان وظیفه “ولو بلغ ما بلغ” دفاع مینماید، از ظالمان و فاسدان متنفر است، با ظلم و ستم، فساد و انحراف، مبارزه میكند.
“عزادار واقعی” یک انسان به تمام معنی حماسی و انقلابی است و در پیروی از آن بزرگوار حماسه میآفریند و در مجالس و مراسم سوگواری بعد حماسی نهضت عاشورا نمایان میسازد.
“عزادار واقعی” کسی است که مقتدران در مرز اسرائیل ایستاده و فریاد مرگ بر کفر و نفاق را با سردادن در عمل ثابت میکند.
دیدگاهتان را بنویسید