ریزش و رویش در دو دیدگاه

همه بگو مگوها و همه تنش‌ها و همه اختلاف‌ها در کشور، بخاطر وجود دو دیدگاه است و صاحبان هر دیدگاه، خود را بر اعتقادات خویش، محق می‌دانند، اما باید دید کدام دیدگاه، کارگشا و کدام دیدگاه، کار ساز و کدام دیدگاه، بکار می‌آید!

 


 

همه بگو مگوها و همه تنش‌ها و همه اختلاف‌های کشور، بخاطر وجود دو دیدگاه است:

دیدگاه تلاش شبانه روزی و دیدگاه آسایش طلبی

دیدگاه حركت انقلابی و دیدگاه راحت طلبی

دیدگاه روحیه جهادی و دیدگاه فرصت طلبی

دیدگاه اراده جدی و دیدگاه بازی‌های سیاسی

دیدگاه خدمت صادقانه و دیدگاه حقه بازی

دیدگاه وظیفه محوری و دیدگاه عوام فریبی

دیدگاه قانون مداری و دیدگاه قانون گریزی

دیدگاه شایسته سالاری و دیدگاه رفیق بازی

دیدگاه رفتارهای خردمندانه و دیدگاه رفتارهای سلیقه‌ای

دیدگاه زندگی دینی و دیدگاه زندگی اشرافی

دیدگاه اقتصاد مقاومتی و دیدگاه اقتصاد سرمایه داری

دیدگاه اشداء علی الکفار و دیدگاه تعامل مسالمت آمیز

دیدگاه مقاومت و دیدگاه سازش

دیدگاه صلح حسنی و دیدگاه قیام حسینی

دیدگاه جهان بینی دینی و دیدگاه جهان بینی مادی

دیدگاه اسلام ناب محمدی و دیدگاه اسلام سکولار

و دیدگاهی که اسلام را یک حقیقت و یک هدف می‌داند و دیدگاهی که اسلام را یک مصلحت و یک وسیله می‌پندارد.

 

صاحبان هر دیدگاه، خود را بر اعتقادات خویش، محق می‌دانند، اما باید دید کدام دیدگاه، کارگشا و کدام دیدگاه، کار ساز و کدام دیدگاه، بکار می‌آید!

 

آن چه قطعی است و حقیقت دارد این است که جهان به سوی «نظم نوین جهانى»([1]) پیش می‌رود و «تمدن بزرگ اسلامی»([2]) برای «ظهور منجی و مصلح جهانی»([3]) در حال رقم خوردن است. حال سؤال این است صاحبان کدام دیدگاه در «مسیر تمدن سازی» قدم برمی‌دارند و صاحبان کدام دیدگاه «تمدن بزرگ اسلامی» را رقم می‌زنند؟ و صاحبان کدام دیدگاه «ظهور منجی و مصلح جهانی» را زمینه سازی می‌کنند؟

 

نقش آفرینان «تمدن بزرگ اسلامی» و زمینه سازان «ظهور منجی و مصلح جهانی» صاحبان کدام دیدگاه هستند؟ و آیا آن چه حضرت امیر علیه السلام در صفات یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرموده است که «هِی رِجالٌ کَاَنَّ قلُوبُهمْ زُبرُ الْحَدیدِ»([4])؛ صاحبان کدام دیدگاه‌ها را شامل می‌شود؟

 

به یقین، «تمدن بزرگ اسلامی» و «ظهور منجی و مصلح جهانی»، به انسان‌های زبده، کاردان، لایق، مهذب، فكور و پا به ركابی نیاز دارد که در اعتقاد، مؤمن، در دین، مخلص، در صفات، وارسته، در پیکار، آماده، در جهاد، از خودگذشته، در عمل، خودساخته، در برابر سختی‌ها، شكیبا، در برابر حوادث، مسئولیت پذیر و به شرایط زمان و مکان، آگاه باشند.

 

«تمدن بزرگ اسلامی» و «ظهور منجی و مصلح جهانی»، به انسان‌های مخلصی نیاز دارد که با تمرین و تلاش، همه آمادگی‌ها را در خود ایجاد کرده و همه لیاقت‌های لازم را کسب کرده و به تمام معنا خود ساخته باشند و برای رفع موانع ظهور از هیچ تلاش و کوششی و از هیچ مجاهدتی دریغ نکنند و برای زمینه سازی مقدمات ظهور، قیام نمایند و برای تحقق حکومت جهانی سر از پا نشناسند. یارانی که چون آهن‌های آب دیده، محکم و استوار در برابر حوادث ایستاده در همه امتحان‌ها و آزمون‌ها سربلند بیرون آمده باشند.

 

آری آزمون و امتحانی که یاران را پالایش و تصفیه می‌نماید و سبب ریزش همه‌ی آدم‌های سست عنصر، مردد، نخاله، عوام فریب، مدعی و منافق می‌شود تا نیروهایی که تاب و توان ایستادن در این عرصه را ندارند، خود به خود عرصه را خالی کنند و این سنت الهی است که ناآهلان امت، از امت بِبُرند و به بَدان عالم ملحق شوند و در مقابل، خوبان عالم از بَدان عالم بِبُرند و به شایستگان عالم بپیوندند. حقیقتی که در حال تحقق است و در طول انقلاب اسلامی بارها آن را مشاهده کرده‌ایم.

 

آری این آزمون و امتحان، سنت الهی است که فرمود: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ»([5]) به یقین ما همه شما را می‌آزمائیم و کارهایتان را ارزیابی می‌کنیم تا معلوم شود مجاهدان و صابران از میان شما کیانند.

 

خداوند تبارک و تعالی در در این زمینه می‌فرماید: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَا رَسُولِهِ وَلَا الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً ۚ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»([6]) آيا پنداشته‌ايد كه به خود واگذار مى‌شويد، و خداوند كسانى را كه از ميان شما جهاد كرده و غير از خدا و فرستاده او و مؤمنان، محرم اسرارى نگرفته‌اند، معلوم نمى‌دارد؟ و خدا به آنچه انجام مى‌دهيد آگاه است.

 

خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می‌فرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ. وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»([7]) آیا مردم گمان می‌کنند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها می‌شوند و آنان به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟ و در حالی که اینان مانند پیشینیان آزمایش خواهند شد و بی تردید خدا راست گویان و دروغگویان را می‌شناسد.

 

باید آزمون و امتحان باشد تا جوهر وجودی افراد نمایان شود. حضرت امیر علیه السلام در این زمینه می‌فرماید: «فِي تَقَلُّبِ الْاَحْوَالِ عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ»([8]) در دگرگونی‌هاى روزگار، گوهر شخصیت مردان شناخته مى‌شود.

 

و به تعبیر حافط:

خوش بود گر محک تجربه آید به میان

تا سیه روی شود، هر که در او غش باشد

 

به یقین، این آزمون و این امتحان، بسیار سخت و دشوار است خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم می‌فرماید: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى یقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ»([9]) آیا گمان کردید بهشتی می‌شوید، بی‌آنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاری‌ها و سختی‌ها چنان به آنان رسید که پیامبر و پیروان او گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» آنگاه جواب داده شد، یاریِ خدا نزدیک است!

 

این آزمون و این امتحان، به گونه‌ای سخت و دشوار است که حضرت امیر علیه السلام می‌فرماید: «وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ وَ لَيَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا» سوگند به كسى كه محمد را به حق فرستاده است، در غربال آزمایش، بیخته خواهید شد تا صالح از فاسد جدا و تصفیه گردد و در دیگ امتحان زیر و زبر خواهید شد تا فرو افتادگان، بالا نشینند و بالا نشینان فرود آیند و پیشی گرفتگان پس افتند و پس افتادها پیشى گیرند([10]).

 

پس با راحت طلبی و تن پروری، کسی به جایی نمی‌رسد. موفقیت و پیشرفت، درگرو تن دان به سختی‌هاست. سربلندی و سعادت، گوهر قیمتی است که به آسانی به هر کس ندهند.

 

اندر طبیعت است که باید شود ذلیل

هر ملتی که به راحتی و عیش خو کند

اذ الشعب یوماً اراد الحیاة

فلا بدَّ ان یستجیب القدر

 

و من یتهیب صعود الجبال

یعش ابد الدهر بین الحفر

 

ملت‌هایی که در دامان سختی‌ها و شدائد به سر برند و با شلاق مشکلات به جنبش در آیند، نیرومند و با اراده می‌شوند و به آقایی و عزت می‌رسند و در مقابل ملت‌های تن پرور و راحت طلب در پرتگاه خواری و ذلت سقوط کرده و بدبخت شده و به فنا محکوم می شوند.

 

گوهر قیمتی از کام نهنگان آرند

آن که او را غم جان است به دریا نبرند

 

سختی و مشکلات، همچون کیمیا، قلب ماهیت می‌کند، انسان را نیرومند، با اراده و مقاوم می‌سازد، جوهره هستی او را آبدیده کرده و  جان و روان آدمی تعالی می بخشد.

 

تا نیست نگردی ره هستت ندهند

این مرتبه با همت پستت ندهند

 

چون شمع قرار سوختن گر ندهی

سرچشمه روشنی به دستت ندهند

 

دست و پنجه نرم کردن با سختی‌ها و صبوری در برابر ناملایمات، یک نوع عشق بازی برای رسیدن به پیروزی و کمالات است

 

     روندگان طريقت ره بلا سپرند

رفيق عشق چه غم دارد از نشيب و فراز

 

باید ببینیم ما با صاحبان کدام دیدگاه همراهیم و با صاحبان کدام دیدگاه به میدان آمده‌ایم؟

 

جا دارد به بیان حضرت امیر علیه السلام، آنگاه كه لشگر معاويه در جنگ صفّين، آب را بر روی سپاه بست، اشاره شود: …«فَأَقِرُّوا عَلَى مَذَلَّةٍ وَ تَأْخِيرِ مَحَلَّةٍ أَوْ رَوُّوا السُّيُوفَ مِنَ الدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ الْمَاءِ؛ فَالْمَوْتُ فِي حَيَاتِكُمْ مَقْهُورِينَ وَ الْحَيَاةُ فِي مَوْتِكُمْ قَاهِرِينَ»… يا تن به ذلّت و انحطاط دهيد، يا شمشيرها را از خون آنها سيراب سازيد، که زندگى توأم با خاری و ذلت، همانا شکست و مرگ شما است و کشته شدن با عزت و شهادت همانا پیروزی و زندگی جاوید شما است.

 

لازم به توضیح است که مسئولین فرصت طلبی، اگر راحتی و رفاه را برای عموم مردم می‌خواستند اشکال نداشت، اشکال آن جایی است که فرصت طلبان راحتی و رفاه را برای خود می‌خواهند و بس.

 


 

[1]. «جغرافیای سیاسی منطقه در حال دگرگونی اساسی است، امّا نه به نفع آمریکا، [بلکه] به نفع جبهه‌ی مقاومت». «به معنای واقعی کلمه، حادثه‌ی طوفان‌الاقصیٰ یک حادثه‌ی تاریخ‌ساز بود؛ توانست جدول سیاست‌های آمریکا در این منطقه را به هم بریزد». «همان هسته‌های مقاومت جهانی، که امام خبرش را داده بود، بشارتش را داده بود، امروز در حال تعیین سرنوشت این منطقه‌اند؛ سرنوشت این منطقه‌ی ما را هسته‌های مقاومت دارد تعیین می‌کند؛ یک نمونه‌اش همین «طوفان‌الاقصیٰ» است. امام درست فهمیده بود، درست تشخیص داده بود».

[2]. رهبر انقلاب اسلامی: «حرکت اسلامی، تمدّن اسلامی با استفاده‌ی از امکانات کنونی دنیا و ابزارهای موجود دنیا روز‌به‌روز دارد رشد پیدا می‌کند». 19 دی 1397 . اگر ظرفیّت‌های کشورهای اسلامی … به هم برسند، … آن وقت امّت اسلامی … تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ و این راه‌پیمایی اربعین می‌تواند یک وسیله‌ی گویایی برای تحقّق این هدف باشد. رهبر انقلاب 27 شهریور ۱۳۹۸.

[3]. «قضیه‌ی فلسطین … کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی امت اسلامی می‌گشاید» رهبر انقلاب 25 فروردین ۱۳۸۵.

[4].  آنان مردانی هستند که دل هایشان مانند پاره های آهن است. بحارالانوار، ج 52، ص 308.

[5]. سوره محمد آیه 31.

[6]. سوره توبه آیه 16.

[7]. سوره عنکبوت آیه 2.

[8]. نهج الیلاغه: خطبه: 217.

[9]. سوره بقره: آیه: 214.

[10]. نهج الیلاغه: خطبه: 16.

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *