علامه شهید مرتضی مطهری

مناسبت: سالگرد شهادت علامه شهید مرتضی مطهری 12 اردیبهشت / بهترین سخن در این زمان در باره‌ی علامه شهید مرتضی مطهری یادآوری پیام پر محتوا و ارزشمند حضرت امام خمینی قدس سره در باره‌ی آن بزرگوار است. پیام حضرت امام خمینی در باره‌ی علامه شهید مرتضی مطهری، سه خصوصیت بارز و مهم دارد:

هم بیان‌گر شخصیت والا و بی‌نظیر علامه شهید مرتضی مطهری است.

هم بیان‌گر جایگاه علامه شهید مرتضی مطهری در نظر حضرت امام خمینی است.

و هم حکایت از عمق فاجعه ترور علامه شهید مرتضی مطهری است .

حضرت امام خمینی در این پیام بی‌نظیر، بیش از 30 خصلت ارزشمند برای علامه شهید مرتضی مطهری قائل شده‌اند که هرکدام دریایی از معرفت و کمال است.


کتاب‌های این استاد عزیز (علامه شهید مرتضی مطهری) را نگذارند با دسیسه های غیر اسلامی فراموش شود. بی‌استثناء همه‌ی آثارش خوب است و من کسی دیگر را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی‌استثناء آثارش خوب است.

قسمتی از پیام امام خمینی قدس سره در باره‌ی علامه شهید مرتضی مطهری


بهترین سخن در این زمان در باره‌ی علامه شهید مرتضی مطهری یادآوری پیام پر محتوا و ارزشمند حضرت امام خمینی قدس سره در باره‌ی آن بزرگوار است.

 

پیام حضرت امام خمینی در باره‌ی علامه شهید مرتضی مطهری، سه خصوصیت بارز و مهم دارد:

هم بیان‌گر شخصیت والا و بی‌نظیر علامه شهید مرتضی مطهری است.

هم بیان‌گر جایگاه علامه شهید مرتضی مطهری در نظر حضرت امام خمینی است.

و هم حکایت از عمق فاجعه ترور علامه شهید مرتضی مطهری است.

 

حضرت امام خمینی در این پیام بی‌نظیر، بیش از 30 خصلت ارزشمند برای علامه شهید مرتضی مطهری قائل شده‌اند که هرکدام دریایی از معرفت و کمال است.

 

حضرت امام خمینی در شهادت علامه شهید مرتضی مطهری هم تسلیت گفتند، چرا که شهادت چنین شخصیتی برای حضرت امام بسیار دردناک بود و هم تبریک گفتند، چرا که با شهادت آن بزرگوار ملت مصمم‌تر می‌شود و آنچه از ایشان باقی مانده است، خود مربّی و معلم است.

 

و از همه مهمتر این که حضرت امام خمینی بدون استثناء آثار علامه شهید مرتضی مطهری را تأیید فرمودند که حکایت از طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر آن بزرگوار است. حضرت امام می‌فرماید: آثاری که از او هست، بی‌استثنا همه‌ی آثارش خوب است و من کسی دیگر را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی‌استثناء آثارش خوب است.

 

پیام امام خمینی به مناسبت شهادت علامه شهید مرتضی مطهری:

 

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

انا للَّه و انا إلیه راجعون‌

این جانب به اسلام و اولیای عظیم الشأن آن و به ملت اسلام و به خصوص ملت مبارز ایران ضایعه‌ی أسف‌انگیز شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالی‌مقام مرحوم آقای حاج شیخ مرتضی مطهری- قدس سره- را تسلیت و تبریک عرض می‌کنم.

 

تسلیت در شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزنده‌ی خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجروی‌ها و انحرافات، مبارزه‌ی سرسختانه کرد. تسلیت در شهادت مردی که در اسلام‌شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود. من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیت‌هایی بود که حاصل عمرم محسوب می‌شد. در اسلام عزیز با شهادت این فرزند برومند و عالِم جاودان ثُلمه‌ای وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست.

 

و تبریک در داشتن این شخصیت‌های فداکار که در زندگی و پس از آن با جلوه‌ی خود نورافشانی کرده و می‌کنند. من در تربیت چنین فرزندانی که با شعاع فروزان خود مردگان را حیات می‌بخشند و به ظلمت‌ها نور می‌افشانند، به اسلام بزرگ، مربی انسان‌ها و به امت اسلامی تبریک می‌گویم.

 

من گرچه فرزند عزیزی را که پاره‌ی تنم بود از دست دادم لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد. مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، رفت و به ملأ اعلی‌ پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی‌اش نمی‌رود.

 

تروریست‌ها نمی‌توانند شخصیت انسانی مردان اسلام را ترور کنند. آنان بدانند که به خواست خدای توانا ملت ما با رفتن اشخاص بزرگ در مبارزه علیه فساد و استبداد و استعمار مصممتر می‌شوند. ملت ما راه خود را یافته و در قطع ریشه‌های گندیده رژیم سابق و طرفداران منحوس آن از پای نمی‌نشیند. اسلام عزیز با فداکاری و فدایی دادن عزیزان رشد نمود.

 

برنامه‌ی اسلام از عصر وحی تا کنون بر شهادت توأم با شهامت بوده. قتال در راه خدا و راه مستضعفین در رأس برنامه‌های اسلام است. مَا لَکُم لا تُقاتِلونَ فِی سَبیلِ اللَّهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرّجالِ وَ النّساءِ وَ الولدانِ. اینان که شکست و مرگ خود را لمس نموده و با این رفتار غیر انسانی می‌خواهند انتقام بگیرند یا به خیال خام خود مجاهدین در اسلام را بترسانند، بد گمان کرده‌اند.

 

از هر موی شهیدی از ما و از هر قطره خونی که به زمین می‌ریزد، انسانهای مصمم و مبارزی به وجود می‌آید. شما مگر تمام افراد ملت شجاع را ترور کنید و الّا ترور فرد هر چه بزرگ باشد، برای اعاده چپاولگری سودی ندارد. ملتی که با اعتماد به خدای بزرگ و برای احیای اسلام بپاخاسته با این تلاشهای مذبوحانه عقبگرد نمی‌کند. ما برای فداکاری حاضر و برای شهادت در راه خدا مهیا هستیم.

 

این جانب روز پنجشنبه سیزده اردیبهشت 58 را برای بزرگداشت شخصیتی فداکار و مجاهد در راه اسلام و ملت، عزای عمومی اعلام می‌کنم و خودم در مدرسه فیضیه روز پنجشنبه و جمعه به سوگ می‌نشینم.

از خداوند متعال برای آن فرزند عزیز اسلام رحمت و غفران و برای اسلام عزیز عظمت و عزت مسألت می‌نمایم.

سلام بر شهدای راه حق و آزادی.

 

روح اللَّه الموسوی الخمینی‌

11 اردیبهشت 1358/ 4 جمادی الثانی 1399

 

بخشی از پیام امام خمینی به مناسبت دومین و سومین سالگرد شهادت علامه شهید مرتضی مطهری:

 

اینجانب نمی توانم در این حال، احساسات و عواطف خود را نسبت به این شخصیت عزیز ابراز کنم. آنچه باید عرض کنم در باره‌ی او، آن است که وی خدمت‌های ارزشمندی به اسلام و علم نمود و موجب تأسف بسیار است که دست خیانتکار، این درخت ثمربخش را از حوزه های علمی و اسلامی گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن محروم نمود.

 

مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانه‌ای محکم برای حوزه های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود. خدایش رحمت کند و در جوار خدمتگزاران بزرگ اسلام جایگزین فرماید.

 

اکنون شنیده می شود که مخالفین اسلام و گروه های ضد انقلاب در صدد هستند که با تبلیغات اسلام شکن خود دست جوانان عزیز دانشگاهی ما را در استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند. من به دانشجویان و طبقه‌ی روشنفکران متعهد توصیه می کنم که کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه های غیر اسلامی فراموش شود. از خداوند متعال توفیق همگان را خواهانم.

 

شهید مطهّری در عمر کوتاه خود اثرات جاویدی به یادگار گذاشت که پرتوی از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق به مکتب بود. او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسایل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم و بی‌قلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت. آثار قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت می گرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرح‌زاست.

 

امید آن بود که از این درخت پر ثمر، میوه‌های علم و ایمان بیش از آنچه به جا مانده، چیده شود و دانشمندانی پر بها تسلیم جامعه گردد. مع الاسف دست جنایتکاران مهلت نداد و جوانان عزیز ما را از ثمره‌ی طیّبه‌ی این درخت برومند محروم نمود، و خدای را شکر که آنچه از این استاد شهید باقی است با محتوای غنی خود مربّی و معلم است.

 

مرحوم آقای مطهری یک فرد بود، جنبه های مختلف در او جمع شده بود، و خدمتی که به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی‌استثناء همه‌ی آثارش خوب است و من کسی دیگر را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی‌استثناء آثارش خوب است. ایشان بی استثناء آثارش خوب است، انسان‌ساز است. برای کشور خدمت کرده، در آن حال خفقان، خدمت‌های بزرگ کرده است.

 

روحش شاد، یادش گرامی، راه‌اش پر رهرو و میراث گران بهایش پر ثمر باد

نوشته های مشابه

← نوشته قبلی

نوشته بعدی →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *