به مناسبت 28 خرداد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا / بر اساس قانون، شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش مهمی در رتق و فتق امور دارند، اما متأسفانه عموم شوراها به دلیل نارسایی‌ها و اشکال‌های موجود؛ نه تنها موفق نبوده‌اند و نه تنها از این نقش، خوب استفاده نکرده‌اند؛ بلکه در پاره‌ای از موارد، مشکل آفرین شده‌اند و سبب تضییع حقوق مردم گردیده‌اند.

نارسایی‌ها و اشکال‌های موجود شوراهای اسلامی شهر و روستا در دو بخش قابل بررسی است بخشی به دلیل اشکال ساختاری است و بخشی دیگر به دلیل اشکال رفتاری است و متأسفانه اشکال ساختاری منجر به اشکال رفتاری شده است، یعنی کسی که در درون خود زمینه‌ی تخلف دارد، اشکال ساختاری او را به تخلف کشانده است.


شوراهای اسلامی شهر و روستا دارای دو اشکال است، اشکال ساختاری، که به قانون برمی‌گردد و اشکال رفتاری که به داوطلب نشدن اشخاص شایسته، به بی‌دقتی در تأیید صلاحیت داوطلبین و به بی‌توجهی مردم در انتخابات برمی‌گردد.


یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و یکی از ویژگی‌های قانون اساسی، قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا است. در قانون اساسی درباره‌ی شوراهای اسلامی شهر و روستا یک فصل و هشت اصل اختصاص داده شده است. در اصل‏ هفتم، شوراهای اسلامی شهر و روستا از اركان‏ تصمیم‏ گیری‏ و اداره‌ی‏ امور كشور به حساب آمده و از نظر اهمیت در کنار مجلس‏ شورای‏ اسلامی قرار گرفته است و در عمل، شوراهای اسلامی شهر و روستا رتق و فتق امور را به عهده دارند.

 

هدف تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا

هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا عبارت است از:

  1. مشارکت مردم در تهیه‌ی برنامه‏‌های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و رفاهی‏ شهر و روستا؛
  2. مشارکت مردم در تحقق برنامه‏‌های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و رفاهی‏ شهر و روستا؛
  3. سرعت بخشی و پیشبرد سریع برنامه‌ها؛
  4. ایفای نقش در تهیه‌ی طرح‌های پیشنهادی و ارائه به مجلس‏ شورای‏ اسلامی؛
  5. نظارت مؤثر مردمی بر امور شهر و روستا؛
  6. ایفای نقش یکسان برای تحقق عدالت اجتماعی و جلوگیری‏ از تبعیض؛

 

اهداف ذکر شده حکایت از نقش مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا در رتق و فتق امور شهر و روستا دارد، اما متأسفانه عموم شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل نارسایی‌ها و اشکال‌های موجود؛ نه تنها موفق نبوده‌اند و نه تنها از این نقش، خوب استفاده نکرده‌اند؛ بلکه در پاره‌ای از موارد، مشکل آفرین شده‌اند و سبب تضییع حقوق مردم گردیده‌اند.

 

نارسایی‌ها و اشکال‌های موجود شوراهای اسلامی شهر و روستا در دو بخش قابل بررسی است بخشی به دلیل اشکال ساختاری است و بخشی دیگر به دلیل اشکال رفتاری است و متأسفانه اشکال ساختاری منجر به اشکال رفتاری شده است، یعنی کسی که در درون خود زمینه‌ی تخلف دارد، اشکال ساختاری او را به تخلف کشانده است.

 

اشکال ساختاری شوراهای اسلامی شهر و روستا به قانون برمی‌گردد و باید قانون اصلاح شود اما اشکال رفتاری به اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا برمی‌گردد، به بی‌دقتی در تأیید صلاحیت داوطلبین و به بی‌توجهی مردم در انتخابات برمی‌گردد. در پاره‌ای از موارد، نه آدم‌های حسابی برای شوراهای اسلامی شهر و روستا داوطلب شده‌اند، نه صلاحیت داوطلبین شوراهای اسلامی شهر و روستا درست انجام شده است و نه مردم اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا را درست انتخاب کرده‌اند و آن چه قوه قضائیه رسما اعلام کرده است که یکی از نهادهایی که بیشترین دستگیری را داشته و کانون‌ تخلف و جرم شده است؛ شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده است، مؤید این ادعا است.

 

به همین خاطر بعضی از شوراهای اسلامی شهر و روستا

بجای این که سبب پیشرفت شهر و روستا شوند؛ سبب توقف یا پسرفت شده‌اند؛

بجای این که حافظ حقوق عامه باشند؛ تضییع کننده حقوق عامه شده‌اند؛

بجای این که با رانت‌خواری مبارزه کنند؛ خود رانت‌خوار شده‌اند؛

بجای این که در مقابل فساد، دژ محکم باشند؛ خود فسادزا شده‌اند؛

بجای این که به خط مقدم مبارزه با تخلف تبدیل شوند؛ خود تخلف‌زا شده‌اند؛

بجای این که شورای شهر باشند؛ شورای شهرداری شده‌اند؛

بجای این که دغدغه‌ی خدمت به مردم، برایشان اولویت داشته باشد، دغدغه‌ی خویشاوندان و اطرافیانشان اولویت دارد؛

بجای این که تمام توان خود را برای خدمت بکار گیرند؛ تمام ظرفیت شورا را خرج خود می‌کنند و برای رسیدن به منافع شخصی تمام ظرفیت شهر را بکار می‌گیرند؛

در برابر خلاف، و ترک فعل محافظه‌کارند، اما برای رسیدن به منافع شخصی فعال مایشاء هستند و منافع فردی را بر مصالح عمومی ترجیح می‌دهند.

 

و متأسفانه نهادهای متولی و نظارتی شوراهای اسلامی شهر و روستا هم در پاره‌ای ‌از موارد؛ با ترک فعل به این نابسامانی دامن زده‌اند و وقتی غرق در الطاف شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری‌ها شوند خود را مدیون می‌دانند و بهتر از این نمی‌توانند عمل کنند.

 

در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به چه کسی رأی دهیم؟

در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید بیش از قبل دقت کرد و برای انتخاب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا به کسانی رأی داد که صلاحیت و شایستگی لازم داشته باشند. باید به کسی رأی داد که:

دارای صلاحیت و شایستگی دینی، اخلاقی، رفتاری و اجرائی باشد؛

دارای صداقت، شجاعت، لیاقت، مقبولیت، تعهد و تجربه باشد؛

توان مدیریتِ شایسته و روحیه‌ی خدمت‌گذاری بهتر داشته باشد؛

مومن، انقلابی، با اخلاص، با انگیزه، دلسوز، خوشنام و خوش‌سابقه باشد؛

خوش‌فکر، ایده‌پرداز، تأثیرگذار و برنامه ریز باشد؛

مردمی، انتقادپذیر، اهل مشورت و پاسخگو باشد.

کسی که در خدمت: سابقه‌ی بهتر، فرصت زیادتر، روحیه‌ی بیشتر و انگیزه‌ی بالاتر داشته باشد.

با احراز صلاحیت دقیق‌تر، با انتخابات پرشورتر، با انتخاب اصلح و مطالبه‌گری از منتخب؛ به استقبال ظهور برویم.